Träningsupplägg Flechen

2012-09-13 @ 13:25:00 | Hanna • Fleche Gallant | © DailyHorses 2013
Som jag skrev tidigare så ska jag verkligen börja ta tag i Flechens vardag lite nu och se till att vi båda får den träning som vi faktiskt behöver för att fortsätta utvecklas, det känns lite som om iallafall Flechen står och stampar lite på samma ställe. Men det ska det bli ändring på från och med nästa vecka!
 
Tanken är att jag ska hoppträna för Erica en gång i veckan för att ständigt hålla igång och utvecklas inom hoppningen. Det kommer hjälpa både mig och Flechen som både individer och ett team! Men även dressyr ska tränas ordentligt för att se till att han verkligen ska vara mjuk och fin i kroppen. Därför kommer han att trimmas på banan ordentligt 1 gång i veckan, förhoppningsvis kommer jag även att kunna träna för tränare någongång ibland också när tid finns!
 
Vi ska även träna stryrka och kondition. Klättra en gång i veckan är målet för att bygga ordentligt med muskler. En dag i veckan ska vi även att konditionsträna ute i skogen med massa galopp intervaller för att bygga upp konditionen som just nu är rätt kass ;)
 
En dag i veckan är även tanken att vi ska rida antingen lite bommar för att träna lydnad och stämma av lite eller hoppa lite små hinder på banan eller stockar i skogen. Det kommer att variera lite från vecka till vecka men antingen eller kommer det att bli iallafall.
 
Sedan kommer han även att ha en vilodag i veckan som han alltid har, för att återhämta sig och vila lite helt enkelt.
Vi har ju även en medryttare till honom som rider en dag i veckan så en dag i veckan får  hon själv bestämma vad som ska göras, det kommer inte ingå i mitt träningsschema.
 
För att förtydliga det hela lite, såhär kan en vecka komma att se ut för Flechens skull framöver:
Måndag: Konditionsträning/Uteritt
Tisdag: Trim på banan
Onsdag: Hoppträning
Torsdag: Medryttaren rider
Fredag: Vila
Lördag: Klättning
Söndag: småhinder/bommar/stockar
 
Jag måste bara berätta för er hur chockad jag är över mig själv att jag ens sitter och skriver detta inlägg. Att jag skulle få tillbaka motivationen till att verkligen ta tag i träninen och göra det så seriöst är vekrligen inte min stil. Får se hur länge det håller helt enkelt, känner jag mig själv rätt spricker det lite redan nästa vecka men idealet är att allt helst ska hinnas med varje vecka :)
 

Men självklart ska vi hinna med att ha en jäkla massa skojj och busa till det ibland också! :D
 


Kommentarer
Postat av: Viktoria

vad hoppsugen jag blev av bilden! Ser jätte kul ut :D

2012-09-14 @ 10:38:25
URL: http://dalahastar.blogg.se
Postat av: julia's

Härligt att hoppa barbacka! :)

2012-09-14 @ 18:41:18
URL: http://juliaajohanssonlind.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback