Nervös inför träning?

2012-09-28 @ 17:57:00 | Hanna • Åsikter | © DailyHorses 2013
Jag vet många som kommer till en träning och är väldigt nervösa över att det inte kommer att gå bra och att dom känner pressen att det verkligen måste gå bra varje gång. Jag vet precis hur dom känner då jag kände exakt likadant för några år sedan på mina första träningar tillsammans med Flechen. Jag visste då att han verkligen kunde och kände då att pressen låg på att jag skulle göra allt lika bra som hans ägare som ridit honom i 7 år. Jag kände ren ångest inför att åka till en träning och tyckte knappt att det var roligt på grund av det.
 
Tyvärr är det väldigt många som faktiskt lider av samma problem som jag gjorde då vilket jag tycker är väldigt synd för man går miste om allt det underbara! Man tränar för att det är roligt och för att man ska utvecklas. Och om det inte går dåligt någongång så har man heller ingen anledning att träna? Att träna med en häst är det absolut bästa jag vet, att när allt väl sitter där har man en otrolig känsla som inte går att uppnå på annat sätt. Men det viktigaste är faktiskt att man ska ha kul, det ska vara roligt att hålla på med dessa fantastiska djur, det är faktiskt därför vi lägger ner alla dessa timmar på det. För att det är så otroligt roligt!
 
Jag tror det har väldigt mycket att göra med vilken tränare det är man tränar för hurvida man blir nervös eller inte inför en träning. Jag tror att man måste ha en tränare som man verkligen har förtroende för och litar på till 100%. Då tror inte jag att det är några som helst problem.
De där första träningarna på Flechen som jag mådde så dåligt inför var för en tränare som jag inte kände alls, som jag aldrig träffat och som inte hade en aning om vem jag var även om han hade träffat Flechen innan. Då kom pressen att jag verkligen var tvungen att prestera och då gick det allt som oftast inte bra alls.
Nu när jag åker till en träning gör jag det med ett leende på läpparna, jag är glad och förväntansfull och tycker att det ska bli skit roligt att få komm iväg och träna. Men nu tränar jag också endast för människor som jag verkligen litar på och som är mina förebilder.
 
Så ett tips till er som är väldigt nervösa innan träning och som har tappat lite av glädjen i det hela; träna för någon som ni verkligen litar på och känner er trygga med, det kommer att göra det mycket lättare för er att senare även träna för andra tränare som ni itne har riktigt samma förtroende för!
 
Världens bästa Angelica som jag och Flechen nu kommer att träna dressyr för♥
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback