Morninglight

2012-09-02 @ 17:50:07 | Rebecka • Allmänt | © DailyHorses 2013
Kommer ni ihåg den där lilla isabellfärgade b-ponnyn jag red någon gång i våras? Hon heter alltså Morninglight, är fem år gammal och ägs av en barnfamilj. Anledningen till att jag red henne förra terminen var att hon inte ville fatta högergaloppen när barnen red. Idag var första gången hon skulle galoppera efter sommarbetet och eftersom hon varit lite busig tidigare och för att hon skulle fatta rätt galopp så skulle jag rida. Hon har väldigt svårt för att ställa sig till höger medans hon var mjukare i vänstersidan idag än förra gången. Började med att fokusera på att ställa henne till höger i skritt och trav men när jag gick in på en volt i traven och kom åt henne ordentligt ville hon inte vara med längre utan bockade och snurrade runt som en rodeohäst, haha.
 
Kan väl säga att det fortsatte på rodeohäst-spåret genom hela passet, varje gång jag fattade galopp så var det igång och hon ville verkligen inte anstränga sig idag. Om hon skulle bocka och sparka bakut så när de små barnen red hade de ju flugit som små vantar och vi ska självklart vänja av henne med detta beteénde. När hon bockade och grejade drev jag fram henne ordentligt och la till spöt ibland men när hon istället gjorde rätt så fick hon mycket beröm. När jag hade fått en galopp i varje varv utan några bockningar från fattning till avbrott så nöjde vi oss.
 
Ska rida henne på torsdag också så kanske kan försöka få en film på när jag rider då, vill ni se det?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback