Testar kimblewickbett

2012-10-11 @ 13:09:00 | Rebecka • Utrustning | © DailyHorses 2013
Hade fått tipsat av Veronica att hon trodde att det bettet skulle vara värt att testa på Bull och (som jag fick en kommentar om) det var inte helt utan kunskaper innan. Eftersom det inte är ett delat bett så kanske han skulle våga suga tag bättre i detta bettet än vad han gör i det tredelade. Det jag undrade mer i förra inlägget var lite hur D-ringarnas funktion var, om det var samma som på ett pelham eller om det fanns någon mer funktion med bettet som någon av er märkt av.
 
Från början verkade han trivas hyffsat bra med bettet och tyckte han jobbade på fint men mot slutet blev han väldigt pigg så det var lite svårt att avgöra eftersom jag hade fullt upp med att få honom lugn. Han verkade i alla fall gå bättre på detta i dressyren än vad han gör på det raka gummibettet eller pelhamet (som också är ett rakt gummibett) och ska ta med det till träningen ikväll för att se vad Veronica tycker. Om jag skulle köpa det så ska jag testa att hoppa på det också men skulle tro att gummibettet fortfarande passar bäst där.
 
För att hitta det bett som passar bäst och även ha några bett att byta mellan så testar vi runt lite och ska se vilka andra bett jag kan testa också. Som jag sagt förut så gör ju inte ett nytt bett underverk så att hästen plötsligt kan gå i piaff men det underlättar ju väldigt mycket att ha ett bett som hästen trivs med!
 

Kommentarer
Postat av: Sandra

Jag har haft väldiga problem med Milton när det kommer till bett. När jag köpte honom så fick jag med ett jaktkandar, helt värdelöst med tanke på att det var alldeles för skarpt för honom, han bara knäppte av. Har där efter testat vanligt tredelat och även plast i tredelat, har testat novabett och sådana liknande bett, men han har liksom mest bara "huggt" mot betten och har mest stört sig på att dem är där. Har nu testat ett helt vanligt rakt bett i cirka en månad och det funkar super på honom, inte så mycket att pilla med liksom. Det är värt att testa lite olika bett!

Svar: Ja men precis, lika bra att testa och ha flera olika att byta emellan! :)
dailyhorses.blogg.se

2012-10-11 @ 13:49:53
URL: http://ovidesmilton.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback