Alla tycker vi olika - Återpubliceras

2012-06-24 @ 16:04:00 | Hanna • Åsikter | © DailyHorses 2013
Detta inlägg har publicerats en gång tidigare, men för er som missat det lägger jag nu upp det igen!


Är det någon mer än jag som märkt att alla i hästvärlden alltid har rätt och vet bäst?

I hästvärlden finns det inget rätt och fel i samma bemärkelse som det finns i många andra sporter. Här gör alla olika och ingen tycker och tänker precis som den andre. Men betyder det att alla utom just du har fel och gör fel? Hur kan hela hästvärlden tro eller rättare sagt veta att just dem har rätt när det gäller allting?

Jag har träffat på så himla många människor de senaste åren som håller på med hästar och alla gör olika. Ingen är den andra lik men det betyder inte att den ena gör rätt och den andra fel? Kan man inte ta vara på hur alla andra gör och hanterar olika situationer och lära sig av det? Genom att ha fått se många olika hästhållningar men med samma mål så har jag lärt mig mängder. Ingen har varit som den andra men jag har sammanställt det för mig själv och fått ut vad som är det optimala för just mig. Det behöver inte vara det som passar någon annan bäst och kanske inte det som är världens bästa hästhållning men jag vet att min häst inte kommer till skada utan lever och mår bra. Så länge vi båda är lyckliga och kommer framåt ihop, kan det då vara så himla fel?

Vi måste börja acceptera varandra och tillsammans gör hästvärlden till ett ställe med mindre skitsnack och börja lära oss av varandra istället för att snacka skit och bråka med varandra bara för att man tycker eller gör på olika sätt. Ska en så liten sak som hur man tränar sin häst eller tar in den från hagen eller tillrättavisar den skapa sådana diskussioner så att folk bråkar och inte klarar av att umgås efter det?

Alla gör vi olika och det finns inga rätt eller fel så länge som inte hästen kommer till skada. Om alla hade gjort på samma sätt hade det säkerligen fått hästvärlden att sluta snacka så mycket skit men och andra sidan tror jag inte att vi har fått fram lika bra eller olika individer som vi faktiskt får idag.

Acceptera varandra och varandras åsikter, det kommer alla att tjäna på. Lär av varandra istället för att klanka ner på varandra. Försök förstå hur de andra tänker och fråga hur de tänker och varför de gör som de gör om ni är nyfikna istället för att snacka skit om varandra.
Sen behöver man inte gilla hur alla andra gör eller göra som dem bara för att dem kommit längre än du själv. Men vi måste alla börja acceptera varandra för att göra atmosfären inom hästvärlden till en bättre plats där vi alla kan trivas och må bra!

Så länge ingen häst kommer till skada förstår jag inte vad som är så hemskt med att alla göra olika.

Dessa personer är de som har inspirerat mig mest, och även de som lärt mig mest om hästar och häst hantering. Hade jag ej lyssnat och tagit åt mig av allt de sagt hade jag aldrig kommit dit jag är idag! Ingen av dem är precis som den andre men dom är alla tre grymt duktiga och kan det dom håller på med, även om de går tillväga på olika sätt för att nå sina mål!

Jenny Berglund, Angelica Flykt, Erica Lantz

Trackback