Clinic - Marika Martinsson

2012-03-18 @ 13:17:48 | Hanna • Allmänt | © DailyHorses 2013
I veckan så var jag och tittade på en clinic uppe på Jfk som den duktiga dressyr ryttaren Marika Martinsson höll i. Hon hade med sig sin egen häst Salomon som verkligen är något extra, en riktigt maffig häst som man bara inte kan låta bli att tycka om! Marika pratade lite om hur hon lägger upp sina träningar med sina hästar och hur hon värderar olika saker i hästens vardag. Jag tyckte hon har väldit många bra tankar och allt var hela tiden för att hästen skulle må och ha det så bra som möjligt. Salomon debuterade Grand Prix förra året och gjorde det då som 9 åring, riktigt starkt jobbat då hon berättade att det inte är många svenska hästar som debuterar innan de fyllt 10.

Hon pratade lite om hur hon tyckte att man ska rida på känsla och att styrkan inte ska behövas användas i ridningen. Om hästen är eftergiven och fin så ska man med så små hjälper att det knappt syns kunna göra nästintill vad man vill med hjälp av bandet man har till hästen, den fysiska styrkan är ingenting hon behöver använda sig av.

En annan sak jag tyckte var väldigt bra att hon sa att det viktigaste för Salomon var att få gå ut i hagen på dagana, att han älskar sin hagtid och den prioriterar de väldigt högt. Själv tycker jag det är en självklarhet men det är det ju inte alla som tycker när de har duktiga tävlingshästar.

Marika är en tjej som sätter väldigt höga mål i livet och med sina hästar och ett uttryck som hon använde som verkligen fastnade hos mig var "Om man siktar mot stjärnorna kommer man iallafall halvvägs" och " Vad du än drömmer, så dröm till 100% och ge aldrig upp". Tycker detta var två väldigt bra uttryck som jag kommer bära med mig i framtiden!


Marika och Salomon. Bild lånad från hennes hemsidan som ni hittar HÄR!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback