Problemhästar

2012-06-15 @ 13:41:00 | Rebecka • Åsikter | © DailyHorses 2013
Det finns så många olika åsikter om problemhästar och vad en problemhäst egentligen är. Har funderat på just problemhästar ganska mycket och kommit fram till vad jag tycker. En problemhäst enligt mig är alltså en häst som är okontaktbar och rädd för såpass mycket i omgivningen så den enbart reagerar instinktivt. Den litar inte på en människa så mycket att den skulle tvivla över att göra illa människan för att kunna fly om den är rädd. En sådan häst måste det ha hänt något otroligt förfärligt i ung ålder som sitter kvar hela hästens liv och för mig och andra "vanliga" människor skulle det vara omöjligt att bota en problemhäst från dess rädslor eller extrema ovanor. En häst som inte går att lasta är ingen problemhäst. Visst den kan vara rädd för transporten och inte vilja gå in men då ligger det oftast någonting bakom det. Antingen har hästen råkat ut för någonting hemskt i en transport tidigare i livet eller så tycker den att det är otroligt obehagligt att inte ha fast mark under fötterna. Enligt mig är en problemhäst nästintill ohanterbar.

Sune är långt ifrån en problemhäst. Visst kan han vara rädd för mycket och kollar noga på saker han inte känner sig hemma i men han går att övertala och är för det mesta bara lite envis. När vi var iväg till veterinären var han verkligen hur lugn och cool som helst vilket inte var det man förväntade sig. Jag har aldrig behövt handskas eller umgås med en problemhäst men det är något jag hade kunnat jobba med i framtiden. Intresserar mig mycket i hästars beteénde och kan ibland bli mörkrädd för hur vissa behandlar sina hästar. Vill kunna göra skillnad och hjälpa de hästar som någon annan lämnat i sticket, så att säga!

Ponnyerna som är med i ponnyakuten är INTE problemhästar. De går att hantera bra och de har problem med små saker som lastning och ridning som egentligen inte är naturligt för hästen från början, utan något vi lagt till i hästens vardag efter att människorna tämjde hästarna för första gången. En häst som inte klarar av att vara ensam är ingen problemhäst eftersom hästar är flockdjur och ska vara i en flock, och en häst som är rädd för hinder är ingen problemhäst eftersom den inte hade behövt leva med hinder om den varit vildhäst. Detta är alltså hur jag resonerar men självklart inte allas åsikt.

Hur skulle ni beskriva en problemhäst?

Kommentarer
Postat av: RebeccaV-allroundhasten

Jag håller med dig! Dock anser jag att Kimberly som var med i PA3 VAR en problemhäst, då hon blev så fruktansvärt stressad i ett flertal situationer och gick rakt över Tilda när hon gick in i sitt eget huvud. Jag kan tycka att det är ganska individuellt , från häst till häst, om det är en problemhäst eller inte om du förstår?

En häst som ena dagen är en ängel men andra dagen en riktig djävul ser jag också lite som en problemhäst när det är helt oförutsägbar och kan hitta på precis vad som helst. Visst det kan ju de flesta hästar, men alla har ju en viss personlighet och hästar är vanedjur. Men ja, hoppas du förstår lite av vad jag försöker säga, blev lite kluddigt haha :) Men en jättebra inlägg!!

2012-06-15 @ 17:50:06
URL: http://allroundhasten.blogg.se
Postat av: Rebecka - fotoblogg

Sv: Haha, precis :) Man får leta lite innan man hittar allt ;)

2012-06-15 @ 19:12:51
URL: http://rebeckasfoto.blogg.se
Postat av: Ida

Kimbely från ponnyakuten 3 då? Är hon en problemhäst för henne kunde dom ju inte kontrollera?

2012-06-15 @ 21:09:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback