Mantag

2012-06-22 @ 16:18:00 | Hanna • Åsikter | © DailyHorses 2013
Någonting jag tycker att egentligen alla borde göra när de hoppar är att ta ett mantag för att störa hästen så lite som möjligt. Dels för att vara mjuk och fin i handen så att hästen vågar länga på halsen och skjuta ut nosen lite och få ett bättre språng, men även för att ryttaren ska hålla sig i balans mitt över hästen.

Jag försöker att ta mantag så ofta jag kan när jag hoppar även fast jag vet att jag hade klarat det lika bra utan. Men för att vara på den säkra sidan och se till att hästen får en trevlig och behaglig resa så försöker jag alltid göra det ändå.

Många säger ofta "men jag har ju balansen så det behövs inte" eller "har du nånsin sett nån av världselit ryttarna ta ett mantag?" Men vet ni vad? Vi är igna världselit ryttare, men det är Malin Bayard! Därför blev jag så himla glad när jag såg denna filmen där hon har filmat och pratat samtidigt som hon hoppar en bana på sin ena häst. Man kan tydligt se att hon över varje hinder tar man tag för att försäkra sig om att hästen får en trevlig och bra ritt! 


Det jag egentligen ville få fram med detta inlägg är att det spelar ingen roll hur duktig man är eller vilken nivå man rider på, vissa småknep som ett enkelt mantag kan användas ändå och ge hästen en bättre upplevelse vid hoppning!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback