Rebeckas svar på Frågestunden

2012-01-05 @ 10:15:00 | Rebecka • Allmänt | © DailyHorses 2013
Hur gammal är du? Jag är 15 år gammal.

Har du haft nån kille nån gång, och hur länge varade det i sånna fall?
Haha, kanske inte riktigt hör till hästbloggandet men nej har inte haft något seriöst förhållande. ;)

Om du av någon anledning inte skulle kunna fortsätta rida, skulle ni då arbeta med hästar på något annat sätt och hur? Ja absolut! Hästar handlar inte bara om ridning och även om det skulle vara hemskt att av någon anledning inte kunna rida igen så skulle jag aldrig släppa hästarna. Skulle nog jobba mer mer Horsemansship och kontakt mellan häst och människa, för det är så underbart att ha den kontakten och hästen blir som en väldigt nära vän.

Ska du ha din ponny hos Britta? (För er som inte vet så står Fleche där). Jag står på kö till en stallplats där så , så småningom kommer jag det! :)

Har du varit stallvärdinna? Japp, tillsammans med Hanna.

Har du ridit Dotten? Har ridit honom 2 eller 3 gånger tror jag varav en var hoppning, men det var ett eller två år sedan tror jag. Aldrig i hoppspecialen.

Kan du lära mig om Nikons inställningar för ridhus? Kan jag väl göra Anna. Det är svårt att fota i ridhus då ljuset inte är jättebra men självklart kan man göra det bättre!



Vad är det högsta du har hoppat? Storhäst ca 1.10 och ponny 1 meter ungefär.

Vad hette den första hästen du red? Red nog på barnridning innan jag minns men en gång på barnridning red jag en liten storhäst som hette Uno. Han togs tyvärr bort för några år sedan men var en supersöt häst.

Vilken är den absolut bästa hästen du har ridit på? Sune såklart! Men det är ju bara för att han är min absoluta favoritponny. Jag gillar att rida Kuhs och Salsa (som jag haft 3 år på det ridläger jag åker till) men även X-Mintha som jag hade förra året på det ridlägret och som jag lärde mig väldigt mycket på!

Jag och X-Mintha på Vedbände.

Hur länge har du ridit Sune? Det är många år sedan jag började gilla honom nu och jag har inte riktigt koll på hur länge. 4 år ungefär.

Vilken årstid gillar du bäst om du inte får välja sommar? Våren, helt klart! Det är så vackert med träden och så. Haha, nu lät jag väldigt gammalmodig men det är det faktiskt. ;)

Hoppning eller dressyr? Dressyren är ju själva grunden till allt och det är också väldigt roligt men hoppningen är den bästa!



Favorit tävlingsplats? Jag har inte varit på så många och tävlat, men både Grankärr och Svarttorp tycker jag är bra iallafall. Svårt att veta då jag inte har så mycket att jämföra med.

Vad heter ponnyn som du för allra första gången red på, och galopperade på? Red på vet jag inte men Uno på någon barnridning i början. Första jag galopperade på var nog en liten ponny som hette Daisy som också stod på vår ridskola innan men som fick fång och avlivades för många år sedan.

Vilken ponny och häst ogillar ni mest och varför? Oj, det var en svår fråga. Gillar väl de flesta och har mest ridit Sune och Kuhs på senaste tiden. Hm.. Nej kan faktiskt inte säga någon.

Varför började du rida? Mina syskon red när jag var jätteliten och jag följde ofta med till stallet ens innan jag kunde gå. När jag blev 7 år så fick jag också börja rida men jag tillbringade endel tid i stallet innan det.

Hur länge har ni ridit? Sedan jag var 7, alltså i 8,5 år.

Vem var din favorit när du börja? I början var min favorit Lilleman som fortfarande finns kvar. Efter nått år började jag gilla en som hette Bamse som var ganska tjurig. Jag red honom jätteofta eftersom ingen annan i min grupp ville rida honom men sedan var han tvungen att avlivas på grund av fång tyvärr.

Hur kom det sig att du började rida? Samma fråga som innan men det var eftersom mina syskon red och jag tillbringade mycket tid i stallet som liten.

Varför började du rida på Jfk? Det är nära där vi bor och mina syskon red där. Det är ju en ganska stor ridskola här runt Jönköping så det var nog inget vi funderade över.

Hur länge har du ridit där? Sedan jag var 7, alltså 8,5 år. Har bara ridit där på ridskola.

Varför älskar du just Sune och Kuhs så mycket? Åh, det är också en klurig fråga. Det bara klickar helt enkelt. Sune började jag rida några gånger för länge sedan och jag började helt enkelt gilla honom jätte mycket. Tjatade till mig att få rida honom hela tiden.. ;) Jag vet faktiskt inte varför, men det kändes rätt helt enkelt!
Kuhs var bara som vilken ridskoleponny som helst först. Red honom någon gång då och då och han var väl rolig att rida men inte mer. Sedan skulle vi börja tävla lokal och så fick jag ha Kuhs. Det blev att jag fortsatte tävla Kuhs och sen har jag väl börjat gilla honom mer och mer med tiden.



Tävlar du mer än inom klubben? Förstår inte riktigt frågan men jag tävlar för klubben och har varit iväg och tävlat 3 gånger lokalt. Sedan har jag ju tävlat en hel del lokala hemma också.

Säg en ponny/häst du inte gillar att rida i stallet ni rider i , och varför. Samma fråga som var innan och den är jättesvårt att svara på. Kan inte säga någon.

Vilken grundskola har du gått i? Jag gick på Internationella Engelska Skolan här i Jkpg.

Säg någon/några svagheter med din ridning. Svagheter är ganska lätt att komma på när det gäller sig själv och något jag behöver öva på mer är att höja och vara mer stilla med handen, att ha ordentligt stöd på yttertygeln och rida från inner skänkel till ytter tygel. Att få långa ben och trampa ner hälen ordentligt och inte dra upp knäna och bli spänd. I hoppningen så kurar jag lätt ihop ryggen över hindren och behöver därför förbättra att vara med hästen fram men inte överdriva om ni förstår vad jag menar. Vara stilla, lugn och följsam.

Säg något du är bra på med ridingen! Denna är klurig faktiskt. Förr fick jag ganska mycket beröm för min sits men det var ett par år sedan nu.. Jag har inga problem med att jag lutar mig fram för mycket när jag rider som många andra har men mer kan jag inte komma på.

Kommentarer
Postat av: Emelie

sv: Tack :D

Fin blogg!

2012-01-05 @ 13:24:41
URL: http://emeliielundgren.blogg.se/
Postat av: Emelie

Sv: Tack :D Fin header ni har :)

2012-01-05 @ 14:59:26
URL: http://mlishastblogg.blogg.se/
Postat av: Anna :P

Du får lära mig lite ;)

2012-01-05 @ 23:26:43
URL: http://ponnyberoende.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback