Hannas svar på Frågestunden

2012-01-05 @ 09:15:00 | Hanna • Allmänt | © DailyHorses 2013
Hur gammal är du?
Just nu är jag 17 men jag fyller 18 år i slutet på Maj!

Har ni haft nån kille nån gång, och hur länge varade det i sånna fall?
Hahah, lite udda fråga på en hästblogg kanske men ja jag har haft pojkvän. Hur länge det varade är inget jag tycker är viktigt :P

Om ni av någon anledning inte skulle kunna fortsätta rida, skulle ni då arbeta med hästar på något annat sätt och hur?
Jag skulle naturligtvis fortsätta att umgås och arbeta med hästarna även om jag inte längre skulle kunna rida.
De betyder så mycker mer för mig än bara ridningen för mig. Jag vet dock inte vad jag skulle hålla på med om jag inte längre kunde rida. Men en sak vet jag, att det kommer krävas väldigt mycket för att jag inte ska kunna rida mer. Jag kan vara riktigt envis ibland, och ridningen är inget jag tänker ge upp i första taget!

Har du ridit alla ponnysar i stallet?
Jag antar att du menar alla ponnysarna på ridskolan? Nej jag har inte ridit riktigt alla men nästan. Den enda som jag aldrig har ridit på är mini shettisen Lolli. Jag red aldrig henne när jag var liten då jag alltid fick rida de större hästarna då jag inte var ett dugg rädd för dem. ;)



Hur länge har du ridit för/med Sanna?
Sanna som är ägare till Flechen har jag umgåts med sedan jag var väldigt liten då hon förr jobbade som fritidsledare på ridskolan. Kan inte ens komma ihåg så långt tillbaka i tiden då jag inte kände Sanna. Men jag antar att det är ca 10 år sedan eller så. Och nu har jag haft hand om hennes häst Flechen i ca 2 år :)

Hur mår Whitan nu?
Whitan, vår pensionerade ridskolehäst som numera bor i samma stall som Flechen, mår bra och är lyklig och lever det härliga livet som pensionär i stora fina hagar med kompisar.

Har du ridit Mio? (Emmas)
Mio är min kompis Emmas häst. (Som becka har ridit då och då) Nej jag har inte ridit honom ännu även om det var varit lite snack om det men det har aldrig blivit av.

Vem gillar du mest, boy/sunny?
Självklart gillar jag Sanni mest, hon är ju världens mest underbara ponny och jag älskar henne av hela mitt hjärta♥

Vad är det högsta du har hoppat?
På storhäst har jag hoppat runt 1.20 nånting och ponny runt en meter.



Vad gör du på din fritid förutom ridningen?
Umgås med mina vänner och min familj. Har länge spelat handboll men slutade med det för nått år sedan då hästarna tog upp det mesta av min lediga tid.

Vad hette den första hästen du red?
Det minns jag inte då jag var väldigt liten då. Det var nog på en barnridning på typ Borås djurpark eller liknande. Men den första häst jag red på ridskolan heter LilleWille, ett jätte gulligt litet russ!

Vilken årstid gillar du bäst om du inte får välja sommar?
Det måste nog bli vintern faktiskt. Älskar snön och de mysiga ridturerna, samt skidåkningen och massa annat kul. Lite jobbigt när det är -20 grader kanske men då får man klä på sig massor av varma kläder :D

Hoppning eller dressyr?
Jag har alltid varit mest intresserad av hoppning och det kommer jag nog alltid att vara, lite fart på det hela måste det vara ;) Även om dressyr kan vara trevligt på sitt sätt så är det hoppningen jag gillar bäst!

Favorit tävlingsplats?
Har faktiskt ingen favorit tävlingsplats då de flesta jag varit på har varit helt okej, har inte varit på någon jätte dålig men inte heller på någon sådan där Wow tävlingsplats.

Vad heter ponnyn som du galopperade på?
Det måste nog ha varit WhiteLady tror jag. Hon som nu är pensionerad från ridskolan och står i samma stall som Fleche.



Vilken ponny och häst ogillar du mest och varför?
Jag ogillar faktiskt inte några utav ridskolehästarna då alla är väldigt trevliga. Självklart finns det hästar man inte tycker lika mycket om som andra men jag kan inte säga att jag ogillar hästarna, däremot så tycker jag inte om att rida vissa utav dem.

Varför började du rida?
Jag har alltid känt att hästarna och jag hör ihop. Och när jag blev gammal nog för att få börja rida i en knatte grupp på ridskolan så gjorde jag det direkt. Och det ångrar jag inte för en sekund!

Hur länge har du ridit?
Jag började rida när jag var 6 år så iår har jag ridit i snart 12 år!

Vem var din favorit när ni började rida?
Min favorit när jag var liten var det lilla russet Lillewille.



Julpyntar du i stallet ?
Flechen får alltid lite julpynt men inte specielt mycket. Ridskolestallet brukade vi pynta med granris och röda band förr men iår gjorde vi itne det, varför vet jag inte.

Charlies/Hööks?
Hanna: Jag gillar båda två, det beror på vad jag letar efter. Men oftast handlar jag på Charlies!

Varför började du rida på Jfk?
Jfk var och är den bästa ridskolan i närheten av Jönköping med högsta kvaliten och därför var det rätt naturligt att jag började rida där.

Hur länge har du ridit där?

Jag har alltid ridit där så länge jag ridit så alltså i 12 år.

Varför älskar du Boy och Sanni så mycket?

För att de har kommit mig väldigt nära under vår tid tillsammans. Sanni och jag hittade verkligen varandra under de månaderna som jag red henne och hade hand om henne. Hon är en speciell häst men vi har lärt känna varndra så himla bra och hon betyder så mycket för mig.
Boy och jag har tävlat mycket ihop och han är alltid ärlig och gör sitt bästa även om det ibland kan vara svårt att hitta det där lilla extra i honom. Tillsammans har vi byggt upp ett förtroende och litar på varandra. Han är speciell och han har fastnat i mitt hjärta.



Tävlar du mer än inom klubben?
Jag vet inte riktigt vad du menar med den frågan faktiskt? Men jag tävlar på lokalnivå på ridskoleponnysarna både påhemma och borta plan. Sedan tävlar jag även lite på lokalnivå på Flechen, då endast på bortaplan då han helst vill gå utomhus.

Säg en ponny/häst du inte gillar att rida i stallet du rider i , och varför?
Att rida i sig är jätte roligt vilket gör det roligt vilken häst man än sitter på. Som jag skrev ovan så finns det ingen som jag ogillar, gillar dem bara mer eller mindre.

Vilken grundskola har du gått i?
Jag har gått på Torpaskolan och Junedalskolan innan jag började på Realgymnasiet där jag går nu.

Säg någon/några svagheter med din ridning
Några utav mina svagheter när jag rider är att jag kniper med knäna när jag ska driva fram lite segare hästar vilket resulterar i att min sist inte blir korrekt. Jag har även lite utåtpekande tår när jag rider och behöver träna på att lägga rätt sida av skänkeln mot hästen och rikta tårna mer framåt. Jag sänker även min vänsterhand och lägger den emot hästens manke i vissa lägen, behöver även där påminna mig själv hela tiden att alltid ha händerna i samma höjd.

Säg något du är bra på med ridingen!

Det är alltid svårt att säga saker man är bra på med sin ridning men jag vet ju vad alla andra alltid säger åt mig och måste nog börja ta åt mig mer av det. Jag har en helt okej sist och är mjuk och följsam i min ridning. Rider så mycket som möjligt med mina vikthjälper och mitt sätte för att påverka hästen. Vid hoppning har jag en helt okej sits över hindren och är mjuk och följsam med handen. Jag har en bra balans och kan på så sätt balansera upp både mig själv och hästen. Finns säkert mer men det är svårt att skriva om sig själv..



Kommentarer
Postat av: Moa Jonsson

sv; Tack så mkt! Ska försöka se till så att båda rundorna filmas ;)

2012-01-05 @ 10:55:16
URL: http://moajonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback