Klippa vs. Rycka?

2012-02-14 @ 17:34:00 | Hanna • Allmänt | © DailyHorses 2013
Jag tycker att man borde rycka manarna på sina hästar så gott som det går då jag tycker det ser mest naturligt ut. Samt att manen inte blir så tjocka och "fluffig" som den lätt blir när den är för tjock. En klippt man ser heller inte lika naturligt ut och om man inte vet precis vad man håller på med så tycker jag inte att man ska klippa manen då det kan bli väldigt konstigt då.

Vissa hästar tycker dock inte om att bli ryckta men och andra sidan så kan men faktiskt bremsa dem under en kort stund medans man rycker, det är inget hästen tar skada av med det är säkrare för den som ska rycka. Alla hästar går att rycka, det är bara lättare eller svårare beroende på vilken häst det är.

Hästar med väldigt tunn man är det dock ingen idé att rycka då man tillslut inte har någon man kvar då så för dem är det ett undantag för mig, men jag tycker det är mycket snyggare med ryckta manar!

Var tycker ni? Ryckta eller klippta manar?




Kommentarer
Postat av: Moa Jonsson

Jag tycker att klippta manar är finast, om man lyckas klippa det jämnt och snyggt! Så jag klipper alltid mina hästars manar faktiskt, tycker att tjocka manar är fint :)



Jättefin blogg, trevlig bloggdesign! :)

2012-02-15 @ 10:38:34
URL: http://moajonsson.blogg.se/
Postat av: Fanny -/Hästsystrarna

Jag har en ponny med hemskt tjock man, som även lägger sig på båda sidorna. Längst ner mot manken så är banen perfekt tunn, medans uppe vid nacken är det nästan omöjligt att knoppa. problemet är att han är extremt håröm, och börjat blöda. Men jag rycker så ofta jag får en chans att röra hans man och klipper även för att få till det rakt och snyggt. Tycker det där med att rycka och klippa man är svår grej. :)

2012-03-06 @ 22:46:06
URL: http://hastsystrarna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback