Ridövning - serpentiner

2012-08-14 @ 13:46:00 | Rebecka • Tips | © DailyHorses 2013

När jag nyss fått Bull tränade jag mycket på serpentinbågar för att få honom lugn och koncentrerad och kunna ställa igenom honom. Det hjälpte oss mycket och det är något jag fortfarande tränar ganska mycket för att få honom att lyssna på yttersidan och eftersom han gärna blir lite springig i bytet av varv och det då kan vara ett bra sätt att få honom koncentrerad på mig. Serpentinbågar lär man sig ofta ganska tidigt på ridskolan, i alla fall gjorde vi det, men jag tycker fortfarande det är en bra övning.

Till en början är det bra att börja med tre bågar innan hästen har blivit helt uppvärmd i sidorna. Då kan man skritta och göra halt varje gång man passerar medellinjen. Det gör hästen lyhörd och det är lättare för ryttaren att ställa om till nästa båge. Gå vidare till att trava och sakta av till skritt vid medellinjen, och när hästen är lyhörd räcker det med en halvhalt för att stämma av och ställa om. För att kunna ställa igenom lite mer och träna på att få med ytterbogen kan man sedan träna på 4 serpentinbågar på samma sätt som med tre. Samma princip bara att man måste checka av lite extra att man har med yttersidan och bogen inte glider iväg. Då är det bara att vara stadig på yttertygeln och vända för ytterskänkeln.

Ibland tränar jag på tagen bakdel (början till ”sluta”) på bågarna för att Bull ska få med bakdelen och inte ha plats att bli springig. Då får man ofta honom där man vill ha honom – med bakbenen under sig och i ett lugnt tempo där han inte kan smita ut med bogen.

 

/ Rebecka


Kommentarer
Postat av: Ida

Jag har också ett tips på serpentinbågar, i varje båge gör man en volt typ till medellinjen, det är riktigt lösgörande :)

Svar: Brukar göra det också när han inte riktigt vill ställa igenom, det är ett bra tips! :)
dailyhorses.blogg.se

2012-08-15 @ 08:39:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback