Hoppa linjer

2012-04-02 @ 17:24:00 | Rebecka • Allmänt | © DailyHorses 2013
Något jag tycker är bra och lärorikt att hoppa är olika linjer som bågar och raka långsidor med flera galoppsprång emellan. Till exempel på träningen för Erica förra veckan så hoppade vi en långsida där första hindret var en oxer som stod rakt vid första hörnbokstaven och sedan ett räcke snett innåt vid andra hörnbokstaven (suger på att förklara så kolla skissen nedan) och den gick ganska till och från att hoppa. Till en början bara sprang han emellan och jag fick inte ihop honom som jag hade behövt vilket resulterade ett konstigt språng på andra hindret. När hindren sedan låg på ca. 80 i mitten av passet så gick det bättre och jag fick ihop honom ganska bra och kunde bedömma avståndet bra. När vi skulle hoppa sista rundan på 90/100 så gick det desto värre. Han blev stark när han var trött och kom in fel på både första och andra.


Det var ändå lärorikt att hoppa det och jag tror att det kan hjälpa både mig och Bull i hoppningen. Jag måste verkligen sitta upp, ha kontroll över galoppen och bedömma avståndet ordentligt. Det fungerar inte att släppa efter när vi landat från första hindret utan måste hela tiden vara med och söka andra hindret. Samma för Bull, att han måste samla sig och sätta sig på bakbenen. Han får inte bli flack för då blir det pannkaka på andra hindret men ändå hålla en bra galopp för att få rätt tempo in på andra. Krångligt det där, men mycket lärorikt!


Någon dag denna veckan ska jag sätta upp lite sockerbitar och bommar som övning. Tänkte ha galoppbommar på en linje och sedan lägre sockerbitshinder i en studs för att han verkligen ska vara uppe och inte kunna dra iväg (vilket han gärna gör). Bra träning tror jag och lite lagom skutt blandat med dressyr.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback