Nytt licenssystem

2011-10-05 @ 15:48:54 | Hanna • Allmänt | © DailyHorses 2013
Svenska ridsportsförbundet har nu valt att ändra licens systemet för både häst och ryttare från och med 2011. Licensen ska nu inte längre utgå ifrån på vilken nivår man tävlar på utan ska istället utgå ifrån ryttarens ålder. Här är en pris lista för hur de har tänkt låte licens systemet se ut från och med 2012.

Endagslicens/meetinglicens 150 kr/anmälan
Lektionsryttare* 375 kr/år
Ryttare tom det år man fyller 12 år 250 kr/år
Ryttare tom det år man fyller 18 år** 500 kr/år (gäller även för internationella starter)
Ryttare from det år man fyller 19 år 750 kr/år
Internationell 800 kr/meeting
Internationell*** 4000 kr/år


Detta betyder att för oss som bara tävlar på lokal nivå kommer priset för en licens stiga med massor! Från att ha kostar 200 kr/år kommer den nu kosta 500/750 beroende på hur gammal man är. Detta kommer verkligen inte gynna de ryttare som enbart tävlar på lokal nivå och jag tror att det kommer resultera i att folk som nu endast tävlar på lokal nivå kommer skita i att lösa licens och på så sätt inte kunna tävla som innan. Ridningen är redan en väldigt dyr sport men genom att göra detta kommer ridsport att göra det ännu dyrare och många kommer helt enkelt inte att ha råd att både lösa licens plus betala startavgifter.

Man ska även ändra hästarnas licens system. Som det ser ut nu så kan man köpa en livslicens till sin häst som räcker så länge hästen lever. Men detta ska ändras så att man måste förnya sin licens varje år. Argumentet för detta är att man vill ha bättre koll på vilka hästar som tävlar och vilka som är aktiva från år till år. Var jag inte försåt är varför då vi redan betalar 10 kr varje anmälning via TDB för att det ska räknas in och för att svenska ridsportsförbundet ska ha koll på det! Allting finns redan på TDB så varför ändra?

Om ni vill läsa mer om det nya licens systemet klicka här!

Själv tycker jag inte att detta är en bra förändring då jag som det ser ut nu enbart tävlar på lokal nivå. Priserna kommer stiga och jag vet inte om det kommer vara värt att betala så sjukt mycket för att tävla lite lokalhoppningar, men samtidigt så har jag ingen lust att börja tävla regionalt bara för att jag ska "tjäna" in de pengar jag lagt ut.


Det har startats en namninsamling mot detta förslag som ni kan hitta här! Om ni är emot detta så skriv under så att svenska ridsportsförbundet ser hur många det är som inte tycker det är en bra ide!


Det här är en del i mitt liv som jag älskar och det betyder mycket för mig, jag vill verkligen fortsätta med det!


Kommentarer
Postat av: Lisa

tycker det nya systemet är dåligt för mig som bara tävlar lokalt ^^ blir så himla mycket dyrare...

2011-10-05 @ 16:25:39
URL: http://horselisa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback