Svar på kommentar

2011-03-16 @ 21:44:04 | Hanna • Allmänt | © DailyHorses 2013
Vi fick en kommentar på inlägget jag skrev om Yakette av en anonym person så jag väljer istället att svara här.

"En häst som går i låg form har inte muskler nog att bära upp sej med hjälp av bakdelen. Vid låg form går de enbart och sliter på frambenen. Så ja dåligt musklad häst är antagligen svaret på den frågan."

Jag kanske inte var tillräckligt tydlig i mitt förra inlägg om denna hästen, men hon har alltså någon form av skada i nacke eller ryggen vilket gör att hon inte kan böja in sin nacke på det sätt om de allra flesta hästar gör när de går i en "normal" form.
Även om hon inte kröker in sin nacke så sätter hon sig fortfarande på sina bakben och lägger alltså inte sin tyngd på frambenen och sliter därför inte mer på dem än någon annan häst. Hon är lika välmusklad som vilken annan häst som helst bara det att hennes narurliga form är mycket mer öppen och hon kan inte "höja" sin nacke som andra hästar utan har där ett förhinder.

Hoppas jag klargjort tydligare nu vad jag menar med att hennes form inte är som alla andra hästarns utan väldigt speciell.


Hennes form liknar mer denna form som är mer öppen och låg.
Istället för den nedanför då hästen istället höjer nacken.




Kommentarer
Postat av: clara

sv

Jo, han är fin!

Och han belv lite lång, svårt att rida en häst bra första gången man sitter på den och ska dessutom tävla och hästen har stannat på samma hinder två gånger innan, då tänker man inte så mycket på att få ihop den :P

2011-03-16 @ 22:50:16
URL: http://claraekholm.blogg.se/
Postat av: Emma Fredén

tack eran med :)

2011-03-17 @ 08:13:44
URL: http://darwins.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ingen av hästarna på bilderna arbetar med bakbenen. Den översta fria formen är ju bättre då de sträcker ut nacken=minskar risken för spänningar m.m Häst nr 2 ser ut att ha all vikt på frambenen och anstränger bara ryggen onödigt mycket. Här har du en bra sida baserad på forskning om hästens form

http://www.alltomhastar.se/artiklar/hastfakta/debatten-om-dressyrhastens-form-vad-handlar-den-om-egentligen/

2011-03-17 @ 15:43:35
Postat av: Reby Solo - Hundbloggare

Nice outfit ^_^

2011-03-17 @ 18:18:55
URL: http://reby.blogg.se/
Postat av: Sanna

Angående kommentaren o hästarnas form ovan kan jag ju meddela att det är väldigt svårt att utifrån kort se hur en häst går. Flechen går i den formen han skall ridas i på bilden på order av våra tränare och jag kan lova att han arbetar på bra med bakbenen och ryggen. Jag är nämligen väldigt rädd om min häst jag haft i 8 år och som aldrig någonsin varit skadad eller ofräsch vilket han borde ha varit om man utgår ifrån vad du skriver.

2011-03-17 @ 18:37:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback