Skolan

2011-03-31 @ 14:43:06 | Hanna • Allmänt | © DailyHorses 2013
Jag har fått en del frågor om vad det är ör skola som jag går på egentligen eftersom jag har så mycket hästtimmar inlagda i utbildningen och även att jag är i ett tävlingsstall en dag i veckan och rider på massa fina hästar. Så jag tänkte ta det en gång till för att verkligen berätta för er hur det ligger till och förklara lite om skolan och vad jag tycker om den!

Jag går som sagt på ett gymnasium som heter Realgymnasiet och gå där linjen hästhållning. Skolan policy är att vi ska få en bra insikt i hur det är ute i arbetslivet sedan. Därför har de lagt en dag i veckan då vi är ute på praktik på olika företag där vi får knyta kontakter och samtidigt lära oss hur företagen drivs och så vidare. Det tycker jag är en väldigt bra möjlighet som inte många andra får. Men samtidigt för att vi ska klara alla våra mål i häst ämnena så behöver vi ha en lärare som kan betyg sätta oss och därför har vi yttligare en dag i veckan där vi är på ridskolan där vi har både stalltjänst, hästdållning och ridning. Därför finns det bara tre dagar kvar på veckan som vi spenderar i våra skollokaler. I själva skolan jobbar vi med ett speciellt lärnings sätt som heter PBL (problembaseratlärande). Det innebär att vi jobbar i projekt hela tiden och att alla de ämnen som vi läser vävs in i projekten så vi inte behöver sitta och lyssna på en lärare hela dagarna utan får själva hitta informationen vi behöver och klara oss själva på ett helt annat sätt vilket jag tycker är bra eftersom man då får ta sitt eget ansvar på ett helt annat sätt.
Och samtidigt så får vi in alla våra ämnen på dessa tre skoldagar vilket hade varit väldigt jobigt annars. Våra skoldagar är heller inte speciellt långa, vi går från 8-15 varje dag med 40 minuters lunch och raster på för och eftermiddag. Vi har heller inga läxor utan håller allt skolarbete i skolan så vi har tid för våra fritids intressen på eftermiddagarna.

Så mina veckor ser ut ungefär såhär i skolan: Måndag är jag på ridskolan från halv 9 till 15. På tisdagar är jag på praktik ute i ett tävlingsstall där jag får hjälpa till att rida hästarna och lära mig massor! Onsdag-Fredag är jag i skolan och jobbar med skolarbetet.

Detta fungerar väldigt bra för mig eftersom jag inte blir lika trött på skolan när jag får ta med mig mina intressen in i den. Samtidigt är vi en liten skola med få elever och man får då en väldigt bra sammanhålning mellan varandra och det är hur skönt som helst!

Det var lite om min skola oh hur mina veckor i skolan ser ut! Har ni fler funderingar så är det bara att fråga i en kommentar eller i ett mejl :)






Kommentarer
Postat av: Adina

Kul! Jag önskar jag inte hade några läxor, som det var på min grundskoleskola.. :o :)

2011-03-31 @ 19:20:32
URL: http://adinis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback