Ridövning: Förvänd galopp

2011-03-31 @ 19:24:05 | Rebecka • Allmänt | © DailyHorses 2013
Nu var det dags att tipsa er om en ridövning som jag brukar träna på Skrållan, och det var just för att jag red henne igår som jag kom på att jag kunde skriva om det.

Jag har tränat början till förvänd galopp på två sätt.
Den första är när man galopperar på fyrkantspåret i rätt galopp. När man kommer till början av en långsida gör man en liten båge in, men samtidigt håller samma galopp. Det du måste tänka på är att fortsätta att ställa hästen åt samma håll alltså inte som i en båge i trav utan du ställer hästen mot mitten och håller om med innerskänkeln. Du bör börja med en liten båge och sedan om det går bra kan du utöka den gradvis, mer mot mitten. Tänk på blicken, så att du inte tittar ner, och på handen så att du inte för över händerna till samma sida om hästens manke utan håller de på var sin sida, med ett mellanrum stor som en knytnäve i mellan.


Det andra sättet är lite svårare och där galopperar du på en volt i rätt galopp. Du påbörjar sedan en åttvolt så att du kommer ut ett varv på den andra volten men i samma galopp som du hade på förra volten, så att du alltså galopperar i fel galopp. Tänk på att hästen ska vara ställd utåt i volten som den galopperar i fel galopp och du måste driva på rätt mycket i början för att hästen inte ska bryta av eller byta galopp. Här ska du också tänka på samma saker som i andra varvet, blicken, handen, skänkeln och ställningen.


Hoppas ni får nytta av detta i er ridning.


Kommentarer
Postat av: Adina

Varför är det bra med förvrängd galopp?

2011-03-31 @ 20:34:11
URL: http://adinis.blogg.se/
Postat av: Adina

SV: Okej :) Får väl kanske prova det :)

2011-03-31 @ 21:16:06
URL: http://adinis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback