Marhults X-Mintha

2011-07-19 @ 21:10:38 | Rebecka • Allmänt | © DailyHorses 2013
Ponnyn jag hade på Vedbände Ridläger detta året var alltså X-Mintha. Hon är en New Forest, 144 cm i mankhöjd och född 2005.

Jag tyckte om henne redan från första ridpasset, för jag kände att hon kunde bli riktigt fin om man bara kämpade lite. Jag hittade ganska snabbt knapparna på henne men det var ingen lätt match. Man var tvungen att vara koncentrerad varenda sekund och rida med små hjälper för att störa henne så lite som möjligt! Eftersom hon inte är så gammal så hade hon lite svårt för vissa saker som till exempel att länga traven eller hålla ihop en samlad galopp. I skänkelvikningarna, öppnorna/slutorna och i den förvända galoppen funkade det ganska bra sålänge man var stadig själv.

Varje ridpass var superjobbigt men väldigt givande! Jag lärde mig mycket av att rida Mintha eftersom hon lyssnade så bra på hjälperna men samtidigt behövde mycket stöd från ryttaren. Och uteritterna var inte heller något problem, direkt!

På hoppningen var hon också duktig. När vi hade hoppning på lektionen var hon väldigt pigg i början och ville inte lyssna på mig. Hon lugnade dock ner sig efter några språng och i slutet började hon till och med bli lite lat och petade någon bom utan anledning. Det finns inget att klaga på i hennes hoppning, utan hon var jätte duktig tycker jag!
Sedan var det ju hopptävling dag 7 också! Hon var jätte duktig på framhoppningen och det kändes super. Hon kom fel in någongång men då var varken jag eller hon särskilt koncentrerade. På banan sedan gick allt jätte bra fram till sista hindret i grunden. Efter det hindret kunde man nämligen ta en snäv sväng för att få bättre tid i omhoppningen och jag bestämde mig (lite för sent) för att testa den svängen. Jag kom därför allt för snett på sista i grunden och Mintha hade inte en chans att hoppa. Jag borde ha planerat vägen bättre och hållt en jämnare galopp mot hindret för då hade vi klarat det, men det är lätt att vara efterklok! Jag har i alla fall lärt mig att planera redan innan jag rider in på banan vilka vägar jag ska rida så att det inte blir så oplanerat och vingligt!

Jag hade ett underbart läger med X-Mintha och det var faktiskt lite kul att rida en lite större ponny, eftersom det oftast blir C-ponnyer annars!

Lite fel perspektiv på denna bilden och dessutom har jag precis svampat av henne så bilden gör henne inte riktigt rättvis!

Från hopptävlingen!

Fler bilder på när jag rider får ni i ett inlägg som jag ska skriva om uppvisningen. Det är nämligen de enda bilderna jag har på när jag rider Mintha, förutom hoppbilden då!


Kommentarer
Postat av: elina - Islandshäst blogg

Söt häst! :)

2011-07-20 @ 00:44:11
URL: http://lillagraa.blogg.se/
Postat av: WILMA S

Nawi söööt! Mintha ♥

Och TACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACKTACK UNDERBARA DU!



Och vet du vad? eran blogg är skiiiitsnygg och jag älskar alla dina hästbilder, grymma! Och vill du veta en sak till? Jag saknar dig ♥

2011-07-20 @ 11:38:20
URL: http://weilas.se
Postat av: amandasirenlid♥

Hej :)

Läget?

Kram

2011-07-20 @ 11:39:46
URL: http://amandayes.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback