Vedbände ridläger

2012-05-24 @ 11:59:00 | Rebecka • Allmänt | © DailyHorses 2013
Varje sommar åker jag på ridläger till Vedbände och har gjort sedan 2007. Fick en förfrågan om jag inte kunde berätta lite mer om lägret samt för- och nackdelar så here you go! ;)

Enligt mig är Vedbände det bästa ridlägret som finns, men det kan ju bero på att jag inte har så mycket att jämföra med. Jag åkte dit år 2007 för att jag fått det rekomenderat av en vän, och sedan blev jag fast. Jag känner många i personalen samt ägarna av lägret rätt bra nu efter 5 år (blir 6e året i sommar) och det är som en enda stor Vedbände-familj på ett läger. Vissa vänner är gamla som man träffat tidigare och vissa är helt nya och det blir oftast en perfekt blandning!


Positivt:
- Vedbände har ett bra gäng med välutbildade hästar och en bra blandning så att man kan få den svårighetsgrad på häst som man själv behöver för att utvecklas.

- Mycket krut läggs självklart på ridningen och vi har ett markarbetespass om dagen samt en härlig uteritt. Men även runt allting med ridningen är det en härlig stämning. Alla har samma intresse och även om alla ligger på olika nivå inom ridningen så har jag aldrig varit med om att någon har klankat ner på någon annan.

- Det är enbart 25/30 elever per läger vilket jag tycker är alldeles lagom. Med fler tycker jag det blir för många och nu hinner man verkligen lära känna de flesta vilket gör att gruppen blir ännu mer samansvetsad.

- Måste ge lite creed till den underbara personalen varje år. Inte för snälla inte för stränga och allmänt härliga personer. Jag har inte träffat alla men ägarna på Vedbände skulle inte tillåta att fel personer blev personal. Både personal och deltagare blir ett härligt gäng tillsammans.

- Man får testa på lite olika saker inom ridsporten de sista dagarna. Saker jag testat på är bland annat western, åsneridning (de har två otroligt söta åsnor där), körning och voltige.

- Självförtroendet får sig en rejäl skjuts uppåt. Man får bra beröm och kritik från ridlärare och personal, man får "lära" sig att våga bjuda på sig själv och man har inget att vara rädd för.

- De ridlärare jag har ridit för där har varit helt fantastiska. Jättebra på att förklara, hitta dina starka sidor samt svaga sidor och hjälpa dig att utveckla din ridning. Det är helt otroligt mycket man får lära sig under bara ett läger både på hästen och avsuttet.


Negativt:
Kan inte komma på så mycket negativt direkt men ska försöka tvinga fram lite.
- Att man rider samma uteritter på samma dagar varje år, haha. Jag kan vägarna utantill vid det här laget och även om det är mysigt att rida ut så hade jag gärna haft lite nya ridvägar nu efter 5 år.

- Vissa vägar ute är grusvägar med stora stenar vilket gör att man bara kan trava och skritta där. Sedan finns det många fina galoppstigar också, såklart!

- Man rider inte och badar med hästarna utan bara plaskar i en sjö utan själva badet liksom. Sedan får man doppa sig om man vill men när hästarna bajsat i vattnet så är det inte så lockande längre..


Jag har ridit 3 olika hästar under dessa 5 år på Vedbände och första året hade jag en liten b-ponny vid namn Maxim. Han var ypersöt och en bra liten läromästare även om man behövde kämpa för att det skulle gå bra. Sedan hade jag en c-ponny som heter Salsa som är min absoluta favorit. Jag fastnade verkligen för henne och hade henne 2 år till efter det (samanlagt 3 år irad). Det senaste året fick jag inte Salsa även om jag hade önskat henne utan då fick jag en 6-årig d-ponny vid namn X-Mintha. Jag gillade henne väldigt mycket också, och lärde mig väldigt mycket det året!

X-Mintha!

Salsa!


Hoppas ni fick svar på alla era frågor men om det är någonting mer ni undrar så är det bara att fråga på, precis som alltid! :)

Kommentarer
Postat av: Sara

ska du låna häst på lägret eller ta med dig Bull iår? :D

2012-05-24 @ 16:27:14
URL: http://tvaryttareenponny.blogg.se/
Postat av: Maja

Vilket läger ska du på? C:

2013-05-09 @ 17:49:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback