Markarbete på Aspe

2012-05-04 @ 21:44:00 | Rebecka • Träning | © DailyHorses 2013
Med varken Kuhs eller Sune igång så blev det ju en överraskning idag igen, alltså vilken ponny jag skulle ha. Fick Aspe, en maxad D-ponny som jag inte har något minne av att jag ridit innan. Hon blir lätt springig och knäcker av nacken utan att egentligen jobba med rygg eller bakben.

Lite så kändes det i början. Knäckte av ibland och gick som en svan ibland. Hon ville inte lyssna på mina skänklar, ville inte ställa sig eller flytta för skänkeln och tog inget stöd i munnen. Det gick riktigt uselt fram till galoppen, som faktiskt gick ganska bra även om det var den jag trodde skulle vara värst. Dock orkar hon inte hålla igång i ett lugnt tempo utan vill bryta av, så man har lite att jobba med. Efter galoppen la jag upp stigbyglarna för att verkligen komma ner i sadeln och få henne att lyssna för mina skänklar och mitt säte. Vi jobbade med bogen in i trav och det gick riktigt bra. Jag fick en bättre reaktion av skänklarna och hon jobbade på helt okej. Även avtravningen gick bra där hon kom fram och jobbade på utan att knäcka av.

Är missnöjd med början av passet men nöjd med slutet. Men det blir ju så när man ska rida en ny häst, det gäller att försöka komma in i det så fort som möjligt och idag tog det lite längre tid. Det var ganska roligt att rida henne efter ett tag och jag fick jobba riktigt hårt, men det gav ju resultat!

Från i somras när eleverna på ridlägren red igång ponnyerna efter sommarbetet!

Kommentarer
Postat av: Mikaela

Fin blogg!



Följa varandra via bloglovin? :)

2012-05-04 @ 22:42:47
URL: http://mikaelaliv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback