Fleche Gallant

2011-06-15 • 21:16:55 • Hanna
Fleche är en varblodig travare som numera är omskolad till rid- och hopphäst.
Han är 15 år och har varit hos min kompis Sanna sedan ca 7 år tillbaka. Det är fortfarande Sanna som äger honom men eftersom hon just nu bor i Lund så är det jag som tar hand och Flechen.

Han är en väldigt speciell häst som är rädd för det mesta och kan vara otroligt fjantig. Men någonting han älskar är att hoppa, naturhinder eller inte spelar ingen roll bara de går att hoppa. Han har tävlat upp till 1.10 med bra resultat och har hoppat hemma hinder på upp till 1.30. Trotts att han är travare och inte har de rätta förutsättningarna så tar han sig an uppgiften och löser det på bästa möjliga sätt. När det gäller hoppningen så är det de som han älskar mest av allt och han skulle aldrig stanna om han inte låg otroligt fel. Han hoppar i nästan alla lägen och är en pärla på tävlingsplatser. Trotts att han kan vara väldigt jobbig hemma och vara rädd för allt så är det ingenting som kan få honom att stressa upp dig på en tävlingsplats. Det är där han tycker att han hör hemma!

Han kan även det mesta inom markarbetet så som skänkelvikningar, öppnor, slutor, galoppombyten, framdelsvändningar och bakdelsvändningar. Det är inga som helst hinder för honom bara för att han är travare i grunden. Han har inga problem att få i fin form eller att sätta under sig bakbenen även om han tycker att det är lite jobbigt ibland.

Under 2011 har vi börjat tävla ihop på lokalnivå och plannerar att fortsätta med detta under 2012 då jag kommer att mer och mer ta över tävlandet helt från Sanna då hon inte längre känner att hon behöver det utan tycker att det är min tur nu ;)

I övrigt så är han en mycket trevlig häst som verkligen fastnar i ens hjärta när man väl lärt känna honom! ♥









Kommentarer
Amanda:

Jätte fin! :D Min häst är däremot ingen hoppehäst tyvärr :/ jag tycker hoppningen är roligare än dressyr, men jag vill helst ha en häst som jag kan göra båda delarna med, för att kunna variera både mig och hästen.

Har bestämt mig för att min nästa häst antingen ska bli en Holländsk import, eller en ung varmblodig travare. Gärna i 3-4års åldern. Så jag får en ny utmaning ;)

2011-09-07 @ 08:40:47
URL: http://passionpellini.blogg.se/
Marie Küger:

sv: Tack :) Vi har fått kämpa hårt.. har tyvärr haft många motgångar, men nu är vi påväg igen! :D



Älskar folk som vågar satsa på ridtravare, dom är lika mycket värda som "vanliga" ridhästar :)



Snygg hopptektnik ser det ut som :)



2012-04-15 @ 22:59:09
URL: http://ettbenivarjehorn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback