Det här med varierad ridning

2013-09-17 @ 16:08:09 | Rebecka • Åsikter | © DailyHorses 2013
Att rida varierat är något det alltid talas mycket om, både på olika underlag och olika typ av pass. Det är viktigt för att hålla hästen frisk och kry, och det höjer även din egen motivation.
 
Hur ser jag på saken och hur gör jag?
Jag rider aldrig på banan två dagar i rad så länge inte ett av passen är hoppning och det andra dressyr (som denna veckan med dressyrpass och sedan hoppträning). Jag säger inte att det är fel att göra det, det är bara det är jag gör så både för min egen skull och för Bulls. Bull blir lätt uttråkad på banan (när det inte är hoppning då) då han inte tycker det är speciellt kul att jobba. Han är expert på att hitta sätt att smita undan arbetet och det gäller att hålla hans motivation igång för att det ska fungera att rida ett bra pass på banan. Uteritter däremot är superkul enligt Bull och därför är det jättebra att variera med för att få honom nöjd och glad.
 
Därför rider jag ungefär lika mycket på banan/hoppning som jag rider i skogen under en vecka. Varierar kanske lite från vecka till vecka men annars är det så det ser ut. Ute rider jag också med olika tänk, vissa dagar är det lite trim och skänkelvikning på vägen, samlad galopp och många övergångar. Andra dagar är det full fräs och någon stock på vägen bara för att ha roligt och göra det vi tycker är så himla roligt. Man märker ganska tydligt på Bull när det är ett sådant "rida för att ha roligt"-pass behövs och det går ofta mycket bättre på banan efter det.
 
 
Jag tycker det är synd om vissa hästar som bara stängs inne inom fyra väggar i ett ridhus varje dag. Att den enda varierade ridning de får är att ena dagen träna galoppombyten och andra dagen träna skänkelvikning. Jag är väldigt glad över att jag inte har något ridhus, även om man kanske vissa dagar på vintern hade tyckt det varit skönt. Då kan man omöjligt fastna där och det spelar ingen roll om man rider på banan eller i skogen när det regnar - man blir lika blöt ändå. Dessutom blir det inget varierande av underlag heller om man bara rider i samma ridhus vecka in och vecka ut. Visst om man vill trimma mycket att man varierar olika ridhus med uteridbana osv. om man har möjlighet till det - men glöm aldrig uteritterna som är så viktiga för både häst och ryttare!
 
Nu spårade det ut lite som det brukar göra när jag bara låter fingrarna rusa över tangentbordet. Hoppas ni uppskattade det ändå! :)

Mysig öron-bild från en uteritt med min stjärna!


Kommentarer
Postat av: ida

Jag håller med det är rätt tråkigt att rida i ridhus hela tiden. Och det är skönt att få komma ut i skogen och sätta full fart i en galopp.

2013-09-17 @ 16:34:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback