Att ha ett uppehåll

2013-08-17 @ 12:06:00 | Rebecka • Tips | © DailyHorses 2013
Det var väldigt konstigt att inte ha ridit och knappt ha sett en häst på mer än tre veckor, de veckor jag tillbringade i Mexiko. Jag har inte haft ett så långt "uppehåll" från hästar på tre år om inte ännu mer och jag tror det kan vara både positivt och negativt. Jag själv skulle inte vilja ha ett speciellt långt uppehåll från hästar men även om tre veckor kändes som alldeles för länge så tror jag det var bra.
 
Om man kollar på praktiska saker som sitsen och musklerna så tappar man väldigt fort det man under en lång tid byggt upp. Det märktes tydligt direkt efteråt då jag snabbt fick träningsvärk. Man glömmer lätt av de små tipsen man tidigare haft gnagande i skallen om sits och inverkan på hästen och även det märkte jag av. Dock tror jag att detta är något man relativt snabbt tränar upp igen efter ett uppehåll!
 
 
För hjärnan och det mentala däremot tror jag att ett uppehåll kan vara jättebra ibland, både för häst och för ryttare. Har man haft en svår period och vissa problem man verkligen inte kommer ifrån så kan det vara bättre att ha ett uppehåll istället för att bara sitta och jobba med samma sak utan framgång. Av det får man bara sämre självförtroende och dålig motivation till att fortsätta. Nu säger jag inte att bara för att man har ett problem i några veckor så ska man släppa allt och ge upp för att fortsätta några veckor senare, det tror jag inte är en bra lösning. Däremot så som det var för mig och Bull - vi hade tragglat på i dressyren utan större framgång i ett år. I början av sommaren bara klickade det till och under mitt läger på Vedis var han sååå fin. Och efter det hade jag ett uppehåll.
 
Perfekt enligt mig. Jag slutade inte när det gick dåligt utan jag var snarare taggad att jobba vidare, den motivationen byggde jag också på under de veckor jag inte red. Nu efteråt är jag taggad för ett pass på banan istället för rädd som jag var för ett år sedan. Nu är jag motiverad att ta tag i träningen och ladda inför tävlingssäsongen! :)
 
 
 
Bara ett tips för er som känner att ni gör allt men ändå inte ser någon framgång, fortsätt och ge inte upp men när det börjar släppa - glöm inte att ge både dig och din häst belöning! :)
 

Kommentarer
Postat av: Olivia Gustavsson

det känns alltid lite konstigt att sitta upp på hästen när man har haft ett litet uppehåll ^^

2013-08-17 @ 12:31:30
URL: http://oliiviiagustavsson.blogg.se
Postat av: Lilly

Hejsan!
Har någon av er två varit hoprädda någon gång?
För längesen typ?
För jag tycker att 50-60cm är lagom, men blir de bara liiite högre vågar jag inte hoppa?
Har ni något bra tips på hur man ska tänka och göra?
Väldigt racksam för svar!
Kram:-)

2013-08-17 @ 13:54:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback