Varierad träning

2012-07-28 @ 16:02:28 | Rebecka • Bonte Peter | © DailyHorses 2013
Något jag måste bli bättre på att göra med Bull är longering eller tömkörning eftersom det är ett bra sätt att arbeta hästens form utan att behöva tynga ner deras ryggar konstant. Jag tycker det är viktigt med variation i träningen för hästar och det duger inte att rida runt, runt varv efter varv i ridhuset varje dag – det blir sällan bra för varken häst eller ryttare. Varierad träning är bra både på hästryggen och bredvid!
 
Jag ska skaffa mig en longerlina samt halsförlängare (gummiband) för att kunna få lite hjälp på traven med Bulls låga form. Han vill gärna bli spänd och gå i en hög form där han inte riktigt jobbar ordentligt med ryggen och vi jobbar på att han ska kunna komma längre ner och jobba igenom hela kroppen, från bakbenen och igenom ryggen. Han kanske inte riktigt har de musklerna ännu men de tränar vi ju också på och longering med en hjälptygel kan nog göra susen tror jag. Tömkört har jag gjort några gånger och ska bli bättre på att göra det oftare också. Gjorde det några gånger i början men inte sedan vi hittat en bra form när man rider, och därför vet jag inte om han jobbar på bra när man tömkör. Det kan, på samma sätt som longeringen, hjälpa till med formen och få honom att jobba igenom ryggen där han inte riktigt vågar släppa efter när man sitter på.
 
Han vill inte jobba med bakbenen över huvud taget om han verkligen inte måste. När man bara går med honom så går han med bakbenen brett isär för att slippa trampa under sig (latmasken nummer 1?) och han blir lätt spänd och sänker ryggen när man rider. Vi måste helt klart jobba upp hans muskler men han ska även bli behandlad och masserad så att han inte ”sitter fast” någonstans och därför inte vill jobba ordentligt. Kanske kan det vara därför han blir så spänd lätt, speciellt i ryggen. Tror han kommer tycka det är ganska skönt att bli lite uppmjukad i musklerna!
 
Vad tycker ni om tömkörning och longering?
Använder ni er av halsförlängare/hjälptyglar/inspänningar?
 
Gammal bild. Giraff-Bull! ;)

Kommentarer
Postat av: Sara

Jag tycker tömkörning är bra och brukar tömköra min ponny ibland! Tycker tömkörning är bättre än longering då hästen går runt i longering!

Har använt mig av en halsförlängare på gamla ponnyn när den hade svårt med formen inte varje dag men då och då. Fast då masserade vi nacken efteråt eftersom att det trycker lite på nacken! Men tillslut så blev han mycket finare i formen! :)

2012-07-28 @ 20:47:38
URL: http://tvaryttareenponny.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback