Åsiktsinlägg - ridskolor

2012-01-03 @ 12:04:00 | Rebecka • Allmänt | © DailyHorses 2013
Det är (och har länge varit) en diskussion angående ridskolor och hur dåligt ridskolehästar har det. Jag kan hålla med om att vissa ridskolor verkligen inte håller måttet inom hur man ska hantera djur men det är orättvist att dra alla under samma kategori.

På vår ridskola, Jönköpings Fältrittklubb, har hästarna det riktigt bra i jämförelse med vissa andra ridskolor. De går max 3 gånger om dagen, samtliga hästar och ponnyer har box, de får gå ute ganska många timmar varje dag och hästarna och vissa ponnyer trimmas regelbundet för att hålla sig hela.
Varje häst behandlas efter sina behov. Om den behöver lång tid för att komma in i verksamheten så får den det, om den inte kan gå för mycket om dagarna så behöver den inte det och har den någon sjukdom som den behöver speciell behandling för så får den det.


Vår ridskole häst Elisa som får extra vård för sin kroniska lynfangit.

Självklart finns det många ridskolor som inte alls är lika bra. De har små spiltor, trasiga stall och dåliga hagar. Dessutom går hästarna 5 gånger om dagen på vissa ridskolor, vilket verkligen inte kan vara bra för dem. Så vi har verkligen tur på JFK, som har en bra ridskola som förhoppningsvis kan bli ännu bättre om det satsas på den!

Vad som jag skulle tycka vara bra i framtiden är att Svenska Ridsportsförbundet satsade mer på ridskolor. Att det blev strängade regler men också att mer pengar satsades för att kunna bygga upp ridskoleverksamheten till det bästa. Just nu känns det som om de, och många klubbar, satsar på privatryttarna och de som tävlar på höga nivåer och glömmer att allt faktiskt startar på ridskolan. De flesta börjar rida på ridskola och med en bättre ridskola så kommer fler fastna för ridningen och sporten kommer utvecklas. Man kan inte hoppas på att få nya stjärnor som tävlar VM och OS utan att lägga mer energi på grunden. Stjärnorna kommer inte från ingenstans utan de flesta börjar på ridskolan, och studsar runt på små ridskoleponnyer.



Ni som rider (eller har ridit) på ridskola, hur är den ridskolan?
Vad tycker ni om ridskoleverksamheten i stort?

Kommentarer
Postat av: Sofia

Va roligt att ni också rider :) Ska börja följa er på bloglovin! :D Och ni har verkligen en super fin blogg!

Kolla gärna in på min blogg, har en frågestund som avslutas idag :) Fråga vad ni vill :) Kram!

2012-01-03 @ 12:33:49
URL: http://ryttarensofia.devote.se
Postat av: FÖRLORAT PAPPA + 2 VÅLDTÄKTER

Heeej söööt!

Nu kan du vara med och tävla om att bli DAGENS BLOGG hos mig. Skulle vara sjukt kul om du ville vara med!



PUUSS

2012-01-03 @ 13:12:31
URL: http://nej.blogg.se/
Postat av: linn andersson

beslut ångest! någon som kan komma och hjälpa till med sina åsikter ?

http://llinnaandersson.myshowroom.se/vilketvilka-ska-jag-bestalla-hem-tycker-ni/#comment



kram

2012-01-03 @ 17:47:41
URL: http://llinnaandersson.myshowroom.se
Postat av: Natalja och ridtravaren Hillbilly :)

sv: haha ja.. fast HB tuggar/suger mer på bettet, därför det blir så på bilderna. Mne det ser roligt ut och man kan lätt tro att han iriteras av något! hah ;)



Jag har bara ridit på en ridskola (förutom på gården där jag bor, som är ryttarföreing) och den ridskolan är bra, fina hästar :) tror inte det är många ridskolor i sverige som inte är bra, med hästar som går för mkt eller så. Utan det tror jag mest är fördom på senare tid. men det finns ju, det gör det! Bra inlägg! :)

2012-01-03 @ 19:46:38
URL: http://ltotheove.blogg.se/
Postat av: ttheresebjörkman, :)

Hej!

Nu har jag startat upp veckans blogg, var gärna med :)

http://ttheresebjorkman.blogg.se/2012/january/veckans-blogg.html#comment

förlåt om du inte gillar sånhär reklam!



Förresten, vill du göra ett bloglovin-byte? om du har bloglovin då asså :p

2012-01-03 @ 19:56:25
URL: http://ttheresebjorkman.blogg.se/
Postat av: Mirjam

sv: tack så mycket :)

vilken fin blogg!

2012-01-03 @ 20:29:33
URL: http://mirjaams.blogg.se/
Postat av: Norea

Jag rider också på ridskola, Stockholms Ridhus. Tyvärr är våra hagtillgångar inte de bästa, men alla hästar får komma ut varje dag med sin hagkompis och vi håller på att få nya, större hagar.



Vad gäller lektionerna går våra hästar inte heller hur mycket som helst varje dag, utan ca. 2 pass. De har sina skötare som borstar på dem, får hoppa ibland, gå i skogen ibland och flera skötare går ut och promenerar med sina sköthästar (de som inte är minismå och inte klarar av det). När en häst mår dåligt får den vila och sätts sedan igång av duktig stallpersonal, som för övrigt rider igenom hästarna då och då så att de får gå helt korrekt.



Självklart vet jag att många hästar har det bättre än ridskolehästar, men precis som du säger måste det finnas små snälla hästar som lär ryttarna och för de framåt. Annars hade det ju varit privatponnyerna och hästarna som hade fått lära ryttaren att rida och det är ju de som hade fått stå ut med ryck i munnen, obalanserade ryttare o.s.v. Tyvärr måste någon stå ut med det för att inte alla ska behöva göra det...



Dock kanske vissa ridskolehästar borde bytas ut efter ett tag, så att de inte går där hela livet, om de inte stortrivs vilket vissa faktiskt gör! Sedan tycker jag det är snällt när man låter hästarna pensioneras när de blir gamla!



Hedra ridskolehästarna, istället för att lägga ner tid på att klaga över hur dåligt det är tycker jag (:

2012-01-03 @ 20:52:14
Postat av: Ida

Jag rider också på ridkola och våra hästar får komma ut och leka med mina kompisar varje dag, går inte mer än 3 lektioner per dag, de får lagom mycket mat och sen har vi ett band som dem går på för att hålla sig i form. Sen skickar vi iväg hästar på vila också där de får vila i 3-4 veckor och dem hästarna är helt friska men det är bara för att de ska få vila ibland.

2012-01-05 @ 14:39:33
URL: http://idatessem.blogg.se/
Postat av: Ida Bergqvist

Intressant, låter som en bra ridskola.



Jag red aldrig på ridskola. Red några gånger på min storebrors ponny. Men jag tyckte det bara var kul om jag fick rida själv ute på ett fält eller i skogen. Fixade inte att vara på en lektion i ett ridhus. (jag var 4 år vid detta tillfället). Sedan fick jag rida en bråkig ponny på en ridskola som reste sig i alla hörn tills ungarna ramlade av. Jag var 5 år, och inte alls duktig på att rida, men hade mycket jävlar anamma. Sen fick jag en egen ponny när jag var 6 år. När jag var 8 importerade vi hästar och sålde för att finansiera mitt ridande för att jag ens skulle kunna hålla på. (Jag kommer från en mycket fattig familj) Från det jag var 15 har jag själv åkt utomlands och handlat med hästar för att kunna köpa hästar. Den absolut dyraste hästen jag köpt kostade 80, den hästen jag rider 130 på kostade mig 28. (Gillar egentligen inte att prata pengar, men bara för att illustrera hur mitt hästliv sett ut trots att jag inte gått på ridskola)



Jag har alltså aldrig gått på ridskola och klarat mig rätt sjysst ändå. Jag tror trots allt det handlar med om eget intresse och egen drivkraft om man ska komma någonstans. Inte direkt om det finns bra ridskolor eller inte. (självklart kan det underlätta) Jag som barn gillade aldrig idén med ridskolor. Och jag har inte varit speciellt imponerad i vuxen ålder heller. Men jag har alltid varit en sån där "skitunge" som hittat alternativa sett att rida eftersom jag varit sjukt intresserad och har alltid sett ridning som någonting naturligt på samma sätt som att jag andas och hjärtat slår. För mig har det bara funnits ett alternativ, att rida.



Kram!

2012-01-08 @ 11:18:29
URL: http://ibequestrian.blogg.se/
Postat av: Challe

Jag har aldrig gått på ridskola men är ganska bra på att rida ändå :)

Jag har ridit nästan hela livet på mina små busfrön till shettisar min mamma har lärt mig rida och berättat hur jag ska göra och visat ridvägar genom att peka vart jag ska rida och sen så är Lillagumman så lat så hon vill ibland inte komma upp i galoppen ); men det funkar bra :)

Men som sagt blir snart lång för att rida shettisar så önskar mig en till häst i födelsedagsspresent.

Brukar inte rida Emil rider mest Lillagumman för Emil kan ibland tycka det är så roligt att galoppera satt han inte vill sluta hur man än gör XD

Men longerar såklart Emil :)

Hästar eller aa Ponnys måste ju motionera.

Min mamma har haft travhästar som tävlar när hon var ung och ridit in dom och dom blev ganska duktiga :) <3

Men dom har dött nu :( av ålder :(

Ska följa den här bloggen ;)

Hejdå ;)

2012-02-02 @ 21:10:07
URL: http://Challemalle.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback