Fleches historia Del 1

2012-02-13 @ 10:03:00 | Gemensamt • Allmänt | © DailyHorses 2013
Här kommer första delen i Flechens historia skriven av Sanna!


För mig är historien om Flechen lite som taget ur en saga där den fula ankungen blev om inte en svan så iallafall en fin anka.

Flechen har en väldigt bra travstam och köptes in som unghäst för 200 000 med förhoppningar att springa in mycket pengar, men det blev aldrig så. Flechen var alldeles för stressad för ett liv som travhäst och galopperade mest. Tillslut ville ingen satsa på honom längre och han lånades ut som ridhäst, dock blev det inte heller där som man tänkt och han kom tillbaka igen. Hans liv hängde på en skör tråd och om han inte kommit till oss hade han förmodligen inte funnits idag.



Som jag tidigare berättat kom Flechen 2004 för att ersätta min gamla ponny Pontus och ta över uppgiften som sällskap till halvblodet Frida (min kusins häst). Jag hade aldrig sett Flechen innan han anlände till gården, två timmar för sent eftersom han vägrat gå in i transporten. Jag kan ärligt erkänna att jag inte var särskilt imponerad när jag fick se honom, liten, smal, kantig och med lång man, tänk om jag vetat hur bra det skulle bli. Första ridturen på Flechen var nog mest en skräckupplevelse han sprang bara med huvudet rakt upp i luften och kunde knappt fatta galopp om det inte var från slängtrav. Men Flechen var i alle fall snäll och jag kunde rida ut på honom utan problem även om jag inte tyckte han var så där jätterolig och jag i början red jag inte så mycket.
Men så hände något och jag vet egentligen inte vad men jag började lägga ner mer tid på honom och tycka om honom mer och mer. Det var så små steg framåt men jag gav mig inte, första gången jag hoppade honom var över en stor gren på ett fält och han hoppade direkt. Kanske var det där jag insåg att det faktiskt fanns potensial hos honom. När jag haft honom cirka ett år började jag hoppträna för Peter Lindqvist vilket kan vara det bästa jag gjort. Allt var svårt för mig och Flechen och det såg förmodligen rätt hemskt ut men Peter såg att det fanns något där, men jag trodde inte på honom när han sa det. Men det visade sig ju sen att jag som tur var hade fel men utan Peter hade det varit omöjligt. Han såg Flechens potensial och hjälpte mig att utveckla honom från att överhoppa sig i trav på 40 cm till att hoppa bana på 120. Det var dock inte bara ridningen som var lite svår med Flechen, han ville nämligen inte bli lastad. Han blev superstressad bara han såg transporten, men för att komma till träningen på vinten var vi tvugna att åka. transport. Varje resa blev en kamp med linor och katastrofer som när vi var kvar i ridhuset till elva på kvällen eller när han slängde sig ut under bommen. Men mycket tålamod och träning har gett resultat, nu går Flechen gärna in i transporten och lastar ur sig själv om man säger varsågod.


2011.

Tålamod och träning har onekligen varit ledorden med Flechen och det har gett resultat. För allt eftersom gick det bättre och bättre och på våren 2007 var det dags för Flechen att göra tävlingsdebut i en lokalhoppning 90 cm i Forserum. Det gick över förväntan, han var inte särskilt framåt och ville helst trava men runt kom vi med bara en rivning. Tävlingen efter gick ännu bättre då vi debuterade i 1 meter med en rivning på sista hindret, efter det har det bar flutit på. Flechen har presterat över alla förväntningar, vi har många gånger ridit i JFKs div II lag och medverkade även i finalen 2007. I den tävlingen debuterade Flechen 110 samt gjorde sin första inomhusstart i livet så onekligen gick han snabbt framåt på tävlingsbanorna. Han har plockat många priser och placeringar, men det som är roligast med honom är att han verkligen älskar att tävla, gångerna han stannat på tävling går att räkna på en hand. Hemma är han ofta jobbig, rädd för allt och har svårt att koncentrera sig men på tävlingar är han en klocka och uppför sig prickfritt. Någon dressyrstart har det ännu inte blivit, och om inte Hanna startar lär det heller aldrig hända haha. Han älskar att göra galoppombyten och använder det dessutom gärna som försvar om det blir jobbigt i ena galoppen kan han ju alltid prova andra.


Fleches första start 2007.

Fortsättnignen kommer imorgon!

/Sanna

Kommentarer
Postat av: Natalja och ridtravaren Hillbilly :)

Åh va roligt att läsa!Längtar till nästa del :)

Han är så otroligt fin! <3

2012-02-13 @ 23:08:31
URL: http://ltotheove.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback