7/2 - Travbommar

2012-02-08 @ 07:52:00 | Rebecka • Allmänt | © DailyHorses 2013
Gårdagens ridpass:
Som rubriken lyder så hade jag lite travbommar framme när jag red igår. Jobbade dels på att han inte skulle bli tung i munnen när jag ställde honom men också att han inte skulle dra iväg i sitt tempo på raks spår. Han ökar gärna tempot när det blir rakt och jag inte har lika stor kontroll över honom som på volten och detsamma gäller när man ska byta volt. Travbommarna ville han gärna dra iväg mot, men gjorde en skänkelvikning precis innan och precis efter så att han skulle lyssna bättre på mig. Gick bra när han väl fått se dem några gånger.
I galoppen var han lugnare än vanligt men även här är det han som bestämmer tempot på rakt spår. Har inte så mycket att säga till om i galoppen utan när jag försöker att verkligen sitta djupt och hålla emot med magen så går det bara ännu fortare. Galoppen är verkligen något vi måste öva på då ända anledningen till att jag galopperar just nu är för att han ska bli av med lite energi. Det går inte att jobba honom i galoppen.. Än!

Positivt:
Till en början var han inte alls lika tung i munnen som annars. Fick en ganska lång form i ett lugnt tempo och han gjorde fina framdelsvändningar och skänkelvikningar. Bra start helt enkelt.

Negativt:
Han står inte gärna still så länge. Skötte sig bra när jag skulle sitta upp men annars i halterna vill han bara trippa åt sidan. Detta är verkligen något vi behöver öva extra på.


Kommentarer
Postat av: Maria en Norrlandsblogg

Hej allt bra ? jag har dagens uppe va gärna med :)

2012-02-08 @ 08:21:51
URL: http://mariaenliten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback