Mellandags ridningen

2012-12-31 @ 10:07:00 | Hanna • Allmänt | © DailyHorses 2013
Många har undrat varför jag rider på himla mycket på JFK nu i mellan dagarna, så här kommer hela historien! Haha nu lät det som om det var as långt och så är det inte det, men men ;)
 
Eftersom det är jul uppehåll på ridskolan just nu, dvs. inga lektioner så vilar alla hästarna. Och om dom vilar i fem dagar i rad så finns det inte en suck att fler än några stycken elever sitter kvar på dem när lektionerna väl drar igång igen. Så för att undvika överpigga hästar så bad vår gamla ridlärare mig och Frida att rida så mycket vi orkade och försöka se till att alla hästarna fick röra på sig någon gång iallafall.
 
Sen är det det klassiska dilemmat som jag hatar med ridskolor överlag. Hästarna får gå i ridhus minst två gånger om dagen sju dagar i veckan. Hur kul kan det vara att aldrig se någonting annat? Så nu när vi rider försöker vi att alla hästar ska få komma ut iallafall minst en gång var i skogen så att dom får se någonting annat. På julafton var det perfekt när det var så mycket snö men nu är det mest is vilket gör att det bara går att skritta. Därför måste dom ridas inne också för att få själva motionen, iallafall de piggare hästarna.
 
Så vi har försökt lägga upp det så att alla ska få skritta ut minst en gång och de som sedan behöver gå för att dom blir pigga får gå inne någon dag också och arbeta lite. Men det är så himla kul att komma ut i skogen på alla lektionshästarna. Dom blir som helt nya hästar, pigga och glada, spetsade öron och marsherar på som bara den. Dom blir så härligt lyckliga av att bara få komma ut 20 minuter i skogen att det är värt allt broddande och skit bara för att se dom så lyckliga ♥
 
Så det jag gör där uppe hela dagarna är att mesta dels skritta och trava ut hästar i skogen, iallafall de första dagarna nu. Sedan blir det trim på en hel del hästar inne också för att lösgöra och se till att de inte lagrar allt för mycket överskottsenergi tills lektionerna börjar! :)
 
Hästarna var helt galet glada på julafton, jag kunde inte ens bli arg på Sanni när hon lekte rodeo med mig för hon var så himla lycklig att jag inte själv kunde sluta le! ♥
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback