Markarbete barbacka

2011-03-18 @ 22:10:52 | Rebecka • Allmänt | © DailyHorses 2013
Vi har markarbete i hoppspecialen några gånger per termin och idag var det dags igen. Det är roligt att inte hoppa varje gång och få rida lite dressyr också för jag tycker det är roligt, även om hoppningen är min favorit.
Idag hade jag Sune, som vanligt, och vi red barbacka utan skor. Det är jätte mysigt och vi gjorde det varje markarbete förra och förrförra terminen (och jag hade Sune älskling varje gång ^^).
Idag red vi också med spöt mellan händerna för att få en bättre handställning vilket jag tycker är en väldigt bra grej även om det är svårt.

Idag jobbade vi mycket med att ställa hästen och med att övergångarna skulle bli så mjuka som möjligt. Vi började med att rida fram med fyra serpentiner över medellinjen i både skritt och trav. Sune var till en början inte riktigt villig att ställa sig ordentligt men han slappnade av mer och mer ju längre det gick. Vi gick sedan över till att jobba på volterna med skänkelvikning på den öppna sidan av volten i skritt. Det gick rätt så bra efter några gånger när Sune lyssnade mer på mig och var villig att jobba mer med bakbenen.

Galopparbetet var också på volterna vilket jag tyckte var bra för Sune behövde ställa igenom sig ordentligt i galoppen också. Han slappnade inte av fullt så mycket i galoppen som i traven och skritten men sökte sig lite framåt neråt ändå vilket jag är stolt över eftersom han vanligtvis har antingen jätte springig galopp eller jätte seg och hackig där han släpar benen bakom sig.

Efter galoppen blev han jätte mjuk i både skritt och trav och sökte sig mjukt framåt och neråt. Vi jobbade då med skänkelvikningar på långsidorna för både vänster och höger skänkel. Det gick inte jätte bra för han ville inte flytta sig ordentligt men när jag fått en bra flyttning för varje skänkel var jag nöjd. Han var mycket fin i skritten och jag var jätte nöjd med honom idag. Jag har fått tillbaka min vanliga Sune plus att jag kommer åt honom bättre barbacka eftersom mina ben är korta och att hans sadel inte sitter så bra på honom.

Några stallbarn tog kort på lektionen men de blev lite suddiga. Här har ni två iallafall:


Vi brukar köra lite trix på hästens rygg på slutet när vi rider barbacka, bland annat kvarnen framåt, jorden runt och stå på knä på hästens rygg. Jag och Hanna brukar även stå på hästens rygg, men vi är ju lite knasiga också. Idag fick vi iallafall bild på det och Hanna kommer bjuda på sin sen men här är min:
Jag brukar ta det lite lugnt eftersom man inte riktigt kan lita på vad Sune kan bli rädd för.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback