Hästens tänder

2011-03-15 @ 19:48:46 | Rebecka • Allmänt | © DailyHorses 2013
Häromdagen skulle jag förklara för min kompis (som inte är hästintresserad) hur man satte in ett bett i munnen på hästen. Hon undrade varför det inte gjorde ont i hästens tänder att behöva bita på ett metall bett, men jag förklarade då att de inte hade några tänder emellan framtänderna och kindtänderna. Skulle även försöka förklara VARFÖR de inte hade några tänder där men det enda jag kom fram till var att de helt enkelt inte behövde de tänderna.

Eftersom jag själv blev lite nyfiken så sökte jag mer om ämnet och tänkte därför redovisa lite kort om hästens tänder för er.

Hästen har, precis som vi, mjölktänder i början och de är cirka 24 stycken, varav 12 är framtänder och 12 är kindtänder. De permanenta tänderna kommer successivt och den fulla uppsättningen tänder är 40-42 stycken och oftast har de fått alla vid 4 eller 5 års ålder. Underkäken är mindre än överkäken på hästen och den kan därför bara tugga på en sida i taget. Underkäken kan dock röras i sidled och hästen tuggar därför med roterande rörelser.
Hästens tänder växer 2 mm per år fram till att hästen fyller 20 år och efter det tar det cirka 10 år för tänderna att brytas ner, men detta varierar mycket på vilken häst det är och vilket foder hästen har.
Framtänderna är till för att bita av gräset från marken och kindtänderna för att tugga det. Det är praktiskt för hästar i frihet, eftersom de snabbt kan bita av gräset och sedan tugga med huvudet uppe så att de kan vara uppmärksamma om något rovdjur skulle komma.

Så här ser hästens mun och tänder ut!



Kommentarer
Postat av: Johanna

Anmäl dig till veckans blogg! :)



Jag skriver om sex, kärlek, vardag, tankar och tips. Ta en titt! :)

2011-03-15 @ 21:38:33
URL: http://johannalicious.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback