Dagen

2011-03-15 @ 22:47:19 | Hanna • Allmänt | © DailyHorses 2013
Förlåt för att jag återigen uppdaterar så himla sent!

Idag var vi alltså ute på en liten ridskola utan för Jönköping för att lära oss mer om olika körselar och vad man använder dem till och anpassar dem till hästarna, samt köra lite.
Jag har själv inget jäte intresse för detta med körning men tycker att det kan bara ganska mysigt ibland men inte mer än så.
Jag hade verkligen ingen koll på alla dessa olika selar och vad de används till eller hur folk faktiskt fortfarande använder sig av hästen till väldigt mycket mer än ridningen.
Där vi var så använder de sina vanliga lektionshästar till att tex harva ridhuset.

Det vi fick prova på idag var först och främst selning och anpasningav selar till de olika hästarna. Sedan begav vi oss ut i skogen för att tömköra. Vi gick rätt ut i en skog där vi skulle ut och gå i terräng med hästarna, det är en helt annan tömkörning än den jag provat på tidigare då vi har siktat på att få hästen att arbeta i en bra form. Det här var också träning fast på ett annat sätt, man var tvungen att ha mycket uppmärksamhet på hästen och fick definitivt lära sig att styra på ett annat sätt då man var tvungen att sick sacka mellan träd och gå uppför berg sluttningar m.m. Det var mycker roligare än jag hade trott och verkligen ett sätt att få hästen att göra något annat än bara gå runt runt i ett ridhus.

Självklart så lyckades jag halka på en isfläck och vrida till mitt knä ganska så rejält så det var bara att halta vidare och lossas som det regnade..

På eftermiddagen fick vi även gå igenom säker för och avspänning och även köra lite med tre utav hästarna! Vi avslutade sedan med att spänna för en fjording framför harven och harvade ridhuset!


Denna lilla söta b ponny tömkörde jag i skogen och körde sedan med vagn.
Bild lånad från orks.nu


Rolig och intressant dag, att komma hem skadad var väl itne det bästa kanske men smällar man får ta.


Kommentarer
Postat av: Adina

Lät som en lärorik dag! Körde ni med vagn eller gick nu bakom hästarna? :)

2011-03-16 @ 16:26:52
URL: http://adinis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback