Rebeckas svar

2011-06-16 @ 00:51:31 | Rebecka • Allmänt | © DailyHorses 2013
Det har tagit lång tid att svara på alla frågor från frågestunden men här kommer mina svar!

Varför började du rida?
Mina syskon red när jag var minde och jag var därför i stallet sedan barnsben. Började sedan rida när jag var 7, men jag gillade hästar redan innan det!

Varför började ni blogga?
Förutom att det är roligt att dela med sig av sina upplevelser till häst med andra så är det också kul när man blir äldre att läsa igenom det man skrev när man var i denna åldern. Dessutom kanske man inte alltid minns vad man gjorde förra gången man red och vad man tyckte man behövde träna på vilket också kan vara nyttigt att läsa igenom ibland. Det är också väldigt roligt att blogga och att så många andra faktiskt läser och tycker om det man skriver. Man får också mycket respons tillbaka, vilket är roligt! Och mycket bilder blir ju tagna pågrundav, vilket gör att när man blir äldre så han man mycket minnen att kolla tillbaka på! ;)

Har du egen/egna hästar? Presentera dem.
Nej, jag har ingen egen häst och jag har aldrig haft, tyvärr. Även om jag väldigt gärna skulle vilja ha en så tycker jag att det är nyttigt att rida många olika hästar, och man lär sig mycket på det! Men om jag skulle få chansen att få en häst så skulle jag absolut inte tacka nej!

Hur gammal är du?
Inte så relevant fråga men jag är 15 år gammal!

Vilka är era favorit-bloggar?
Oj, jag läser mest teamsl.blogg.se, tinkerbella.blogg.se och även lite dressyrmupparna.se. Ibland kollar jag runt lite på hästbloggar och på vänners bloggar. Självklart kikar jag in på våra läsares bloggar också!

Vilken typ av häst faller ni för? Utseende, speciell ras, temprament osv :)
Jag tycker inte att utseendet är det viktiga på en häst, jag menar till färg! Bra exteriör är ju viktigt men ändå inte det man mest fastnar för. Det är ju precis som på människor, det är insidan som räknas, men utsidan ger insidan en chans! ;)
Dock har jag en tendens till att börja gilla hästar som, tja, inte beter sig som de borde! Tillexempel Sune, som inte ville hoppa överhuvudtaget för ett år sedan och då var superrädd för det mesta, eller Kasper Boy som stod på vår ridskola för ett tag sedan men som såldes för att han attackerade folk eftersom han vantrivdes på ridskolan, honom älskade jag! Ras vet jag inte riktigt, det beror helt på hästen, men jag kan ju säga att jag hade inte fastnat för arbetshästar tillexempel.. Men annars tycker jag att allt från Svenska Halvblod till Araber och Nordsvenskar är fina, som sagt helt beroende på häst! :p
Och så temprament. Jag föredrar pigga hästar och för att vara ärlig så blir jag ungefär lika galen som hästen jag sitter på. Om hästen springer och springer, bara pågrundav glädje så kan jag inte sluta le eller skratta! Om hästen springer av rädsla är det dock inte lika kul men ni förstår vad jag menar! Pigga hästar före slöa hästar!
Kasper Boy!

Vad har du för mål med ditt "hästliv"?
Just nu har jag kanske inte jätte mycket mål utan mest att utvecklas mycket i min ridning. Det hade ju alltid varit riktigt roligt att komma i samma nivå som de duktiga hoppryttarna som tävlar mästerskap, som Rolf-Göran Bengtsson men det är inte riktigt inom räckhåll, känns det som. I alla fall så ska jag jobba med hästar när jag går ut gymnasiet och jag tänker aldrig släppa ridsporten! Ordspråket "Sikta mot stjärnorna så når du iallafall till trädtopparna" är ett väldigt klokt ordspråk, så om jag siktar på att bli en superduktig hoppryttare så kommer jag iallafall en liten bit på vägen, kanske hästskötare för någon riktigt duktig ryttare? ;)
Fatta vilken känsla att flyga över hindren såhär inför en jätte stor publik!

Favorit storhäst och ponny på ridskolan?
Min favoritponny bör ni som följt bloggen ett tag iallafall veta, jo Sune såklart. Han har varit min favoritponny i ungefär 2 år nu och för mig är han världens bästa! Kuhs har också en bit av mitt hjärta såklart!
Favorithästen är Jantar! Han är en flugskimmel som inte är så stor storhäst, vilket passar lilla mig ganska bra. ;) Honom red jag endel förra sommaren och det kommer nog bli lite ridning på honom denna s ommaren också. Jag gillar också Elisa som Hanna har ridit i skolan några gånger. Henne var jag skötare på när jag var liten och det har suttit kvar sedan dess!
Jantar! (Ni får en mycket gammal bild på honom eftersom han antagligen är den ända ni inte sett bild på innan).

Vem är din förebild? Någon du ser upp till?
Självklart ser jag upp till alla duktiga hoppryttare som rider riktigt bra, tillexempel Rolf-Göran Bengtsson. Jag ser också upp till sånna personer som strävar mot sina mål, och som verkligen vågar satsa på det de brinner för utan att bli kaxiga och överlägsna!
Sedan tycker jag att sådana som Lorenzo och Jean Marc Imbert som har sådan kontakt med sina hästar att även hästarna älskar människan och gör vad som helst för den. De kan stå på hästarnas ryggar i galopp utan någon utrustning alls och få hästarna att göra som de vill! Det är magiskt!

Vilken färg tycker du är snyggt att ha på utrustningen (träns, schabrak, lindor etc) till tex brun, skimmel, mörkbrun, fux?
På sadel och träns ska färgen vara svart eller mörkbrun! Inga färgade träns eller utsmyckade sadlar med olika färg, nej allt läder ska vara svart eller mörkbrunt! Sedan är schabrak, lindor och allt annat helt beroende på häst och hästens färg! Bruna hästar passar i både blått och grönt, i det mesta faktiskt men inte fel nyans av rött om ni förstår vad jag menar! På fuxar passar inte så många färger, blått går bra och även röda detaljer är helt okej! Vitt på fuxar tycker jag själv är fint, men det beror också på vilken nyans fuxen har! Svarta och vita hästar passar i allt. Rött på en svart häst är superfint. Dock ska man inte ha allt för mörka färger på svarta hästar och inte för ljust på vita, tycker jag då! Sedan beror ju allt på hästen själv. En superfin svart hopphäst som går OS i hoppning och kommer in på banan i knallrosa schabrak... Kanske inte det finaste! Ni förstår vad jag menar! ;)
Salsa till exempel passar jätte bra i vitt tycker jag!

Din värsta olycka med häst, om du varit med om nån?
Jag har inte varit med om så farliga olyckor med en häst faktiskt! Självklart har jag trillat av och dessutom landat med munnen öppen rätt ner i torven någon gång men det räknas ju inte om man jämför med vad som kan hända i hästhantering! En gång började en ponny på ridskolan rulla sig med mig när jag red i ridhuset, men det vara bara för att det var varmt och hon inte tyckte att hon behövde jobba mer! ;)
Och så har jag trillat av på tävling två gånger, en med Skrållan och en med Sune! Haha, men som sagt det har aldrig hänt nått värre än ett stukat finger!

Din lyckligaste upplevelse med häst?
Jag har många lyckliga upplevelser till häst! Överhuvudtaget att umgås med hästar är underbart även om man har bra och dåliga dagar. Att galoppera fram i skogen är bland det härligaste som finns, men det är också väldigt roligt när man verkligen lyckas bra ett dressyrpass eller när hästen hoppar super en hoppträning! På mitt ridläger rider jag ju för det mesta Salsa och henne är det underbart att rida vilket ridpass som helst. På dressyren kan hon gå riktigt fint även om man måste kämpa lite innan man hittat knapparna, men när det väl stämmer är känslan underbar! När man ska hoppa så blir första språnget på ridlägret alltid pannkaka eftersom man inte är van vid att hon hoppar så stort. Hon hoppar en verkligen ur sadeln första språnget men sedan när man vant sig är det superhärligt när hon är så taggad. Även ute är det härligt på henne. Hon kan galoppera på hyffsat bra men hon lyssnar bra på ryttaren och skenar inte iväg utan att man har kontroll!
Även Sune är det underbart att rida i både dressyr, hoppning och ute i skogen. I dressyren är han för det mesta ganska villig att jobba numera och hoppningen går bara bättre och bättre. När vi kommer ut i skogen blir han jätte glad och det smittar av sig på mig. Skrållan ute i skogen är super roligt! Det går så extremt fort, och hennes ben smattrar på som jag vet inte vad under en. Det är helt enkelt bara att ställa sig upp och lita på henne!
Jag är galen i fart och vill att det mesta ska gå ganska fort, för jag älskar känslan av vinden i håret och muskler som arbetar snabbt under sadeln! :D

Halvskodda eller helskodda ridbyxor?
Själv föredrar jag absolut helskodda ridbyxor, för jag tycker det är både snyggare och skönare! Dessutom är det bra att rida i både hoppning och dressyr!

Kommentarer
Postat av: maja

SV: Tack! det samma :)

2011-06-16 @ 11:42:25
URL: http://majaoagnes.blogg.se/
Postat av: Adina

Kul att läsa om både dig och hanna! :)

2011-06-16 @ 23:34:22
URL: http://adinis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback