Häst på schemat

2011-01-17 @ 20:02:48 | Hanna • Allmänt | © DailyHorses 2013
Idag, precis som alla mina måndagar spenderade jag i stallet. Börjar skolan vid halv 9 på morgonen med stalltjänst. Efter de har vi alltid ett teoripass och idag tittade vi på en film om tömköring, mycket intressant faktiskt. Jag tycker att många i hästvärlden har glömt bort tömköringen mycket, men det är faktiskt ett jättebra sätt att få hästar att slappna av och jobba i en bra och stadig form utan att behöva ha en ryttare på ryggen.

Vad tycker ni om tömköring? Är det något ni andvänder er av?


Anders Ericsson, en mycket duktig man när det gäller tömkörning!


Efter lunchen var det sedan dags för ridning. Jag fick rida en häst som heter Tristan och är himla fin att titta på och har ett mycket fint steg. Dock har jag aldrig ridit honom förut så det blev något nytt.
Tristans största svårighet är att gå i en lägre form istället för den höga som han själv föredrar. Detta märktes väldigt tydligt redan när man kortade tyglarna och det var även det som jag jobbade mest med i skritten och traven, att få honom lång och låg i sin form.
Jag tycker att de funkade bra och vi kom överens på ett mycket bra sätt. Sedan när vi skulle börja galoppera blev han genast piggare och ville helst springa på i ett ganska friskt tempo, så där blev det mycket träning på förhållningar och att sätta honom mer på sina bakben. Men även det gick bra efter en stund och mycket lösgörande arbete.
Vi avslutade sedan med att göra lite skänkelvikningar i trav längst långsidorna. Eftersom Tristan har en så fin trav så är den ganska svår att sitta ner i, men efter ett tag hittade vi knapparna tillsammans och det gick sedan bättre och själva skänkelvikningarna var inga som helst problem!
Överlag är jag ganska nöjd med dagens ridning, kände att det gav mycket till både mig och hästen och samtidigt var det väldigt roligt att prova på något nytt!


Tristan, en mycket fin lektionshäst


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback