Teori lektion

2011-02-25 @ 22:27:45 | Hanna • Allmänt | © DailyHorses 2013
Idag hade vi ingen ridlektion utan hade istället en teorilektion vilket vi har en gång per termin. Meningen var att vi skulle titta på en film om sadling och lära oss mer om hur en sadel ska ligga för att ligga så bra som möjligt på hästen. Jag själv har ganska bra koll på detta redan innan eftersom jag ofta har varit med och provat ut olika sadlar till nya hästar på ridskolan. Men alla i gruppen har som sagt inte den kunskapen. Men eftersom det var en massa strul med elektroniken (som det alltid är på jfk -.-) Jag och Elsa kom då på idén att vi ville tömköra! Så vi pratade med vår ridlärare och hon tyckte det var en bra idé eftersom alla i gruppen inte har någon koll på det heller. Vi tog iallafall ut tre ponnysar, Gemet, Miro och Kuhs som vi skulle tömköra. Miro har varit med om detta innan och ganska van eftersom han ganska ofta får gå lite tömkörning eftersom han slappnar av så fullständigt då och blir jätte fin! Kuhs är även han tömkörd lite innan och kan grunderna och har inte en jätte respekt för tömmarna när det ligger emot kroppen vilket är bra. Medans Gemet aldrig har blivit tömkörd innan och hade då väldigt respekt för tömmarna och tyckte de var väldigt obehagligt att de de mot kroppen till en början. Jag började med att tömköra Gemet och fick lära honom lite grunder om bland annat hur han skulle sväng när jag förflyttade min position. Efter ett tag gick det bättre och han mjuknade så småning om blev fin i både skritten och lite i traven i ena varvet. Sedan fick Becka ta över och även hon jobbade mycket med att försöka få honom att mjukna och inte reagera så mycket när tömmarna vidrörde honom. Jag fick även tömköra Kuhs lite och han var kanon fin! Vi travade på en liten åttvolt och han var fin och lyssnade bra bara genom att jag förflyttade min position bakom honom och behövde därför inte ta alls mycket i honom vilket jag gillar! Jag är nöjd med lektionen och de båda hästar jag tömkörde var jätte fina! Även om Kuhs var finare så gjorde Gemet större framsteg efersom han aldrig blivit tömkörd innan. Jag är nöjd och hästarna skötte sig fin fint! Det var allt från idag imorgon blir det Göteborg horseshow!


Kuhs

Miro

Gemet, svettfuxen närmast i bilden. (bilden är tagen på betessläppet)


Kommentarer
Postat av: Anonym

vore kul o så filmen från när du red igen :)

2011-02-26 @ 00:02:09
Postat av: elina

fina bilder! :DD allt bra med dig ? :)

2011-02-27 @ 13:58:35
URL: http://weelcometomylife.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback