Skolan

2011-02-21 @ 19:30:16 | Hanna • Allmänt | © DailyHorses 2013
Eftersom lovet är slut nu så är det dags att börja skolan igen! Jag var som vanligt på ridskolan och hade stalltjänst, teori och ridning. Vi hade prov på hästens färger och tecken och även lite om dess hårrem och liknande. Det var inte speciellt svårt men jag vet att jag har lite småmissar.
På ridschemat idag stod det dressyr, och jag skulle ha en ganska ny häst på ridskolan som heter Franz. Han är vanligtvis väldigt snäll att rida men dock lite pigg. Jag har aldrig ridit honom men jag har varit med massa gånger när Sanna har ridit(Ägaren till Fleche). När vi började rida var han väldigt på tårna och villa gärna spring på, men efter at ha jobbat väldigt mycket med över gångar mellan skritt och trav mjuknade han och var jätte fin!
Men när det var dags för galoppen var det något som inte stämde, En av ridlärarna sa i efterhand att hon tyckte att det såg ut som någon form av sadeltvång.. I vänster varv var han bara ganska så pigg till en början så vi gick in på volten och då började han studsa och försöka bocka, bytte galopp och traslade en väldigt massa. Han vägrade bryta av och ville inte alls. Min ridlärare som aldrig sett honom bete sig så innan blev lite undrande och sa att vi skulle testa i andra varvet istället och se om det var bättre. Men det kan jag säga att det var det verkligen inte!
Efter jag fattar galopp var han fin i typ 2 galoppsprång, eller fin och fin men han gick nästan i normal tempo. Sen var det något som hände jag vet inte vad men han for iväg och började bocka, och den hästen kan verkligen bocka vill jag lova er! Fy vad de gick. Jag satt kvar i ca 10-12 bocksprång men hade inga stigbyglar eller speciellt bra koll på tyglarna. Först då insåg jag att han var påväg mot tunnorna, som delar ridhuset på mitten. Jag kände att han tänkte hoppa och som tur var fick jag tag i högertygeln så jag lyckades styra in honom i väggen, där lugnade han sig lite men han små studsade fortfarande och jag kände att det var min enda chans att kunna hoppa av. Franz var helt låst i huvudet och han reagerade inte på någonting. Precis när jag skulle hoppa av så bockade han vilket resulterade i en inte så lyckad avsittning men men.
Min ridlärare och jag bestämde oss för att kolla om det fanns ågot under sadeln han kanske reagerat på men vi hittade inget. Jag tog upp honom till ett annat ridhus för att longera och han gjorde likadant där när han skulle fatta höger galopp...
Något var alltså inte som det skulle och vi tror att han antagligen kan ha haft ont.
Det blev alltså ingen mer ridning utan han fick gå in i stallet och äta sin eftermiddagsmat istället.
Väldigt konstigt det som hände eftersom han var så himla snäll och fin i skritten och traven, men reagerade så sjukt i galoppen. Vi vet fortfarande inte var felet var men jag lovar att uppdatera er om vad orsaken var när vi fått reda på detta!


Franz, i vanliga fall en mycket trevlig häst


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback