Bett till din häst

2011-12-19 @ 16:54:30 | Rebecka • Allmänt | © DailyHorses 2013
Alla ni som har egen häst eller ponny, vad använder ni för bett och varför?
Vilket bett tycker ni mest respektive minst om?


Det är ofta mycket prat om vilket bett en häst ska ha och många hackar på varandra för att de anser att den andra använder fel bett på sin häst. Det är något jag tycker att var och en får bestämma på sin häst och det är mycket svårt för någon annan att veta vilket bett hästen behöver när personen inte känner hästen. Dock kan jag tycka att vissa använder betten på fel sätt, som när små ponnyryttare sitter på pelhambett och bara drar hästen i munnen.

Var tycker ni att gränsen går?
Får man ha vilket bett som helst på sin häst eller ponny?


Kommentarer
Postat av: rebecca

jag tycker att man ska ha som mål att kunna rida sin häst/ponny på ett vanligt tränsbett! sen kan man ju absolut (både för "sin" och hästens skull) variera sig med olika bett.

2011-12-19 @ 20:04:49
URL: http://hurklokskamanbli.blogg.se/
Postat av: Emma

Jag anser att man ska ha det snällaste bettet som möjligt på sin häst. Bland många unga idag så är det coolare att ridare med skarpare bett än vad som behövs.

2011-12-19 @ 20:51:07
Postat av: Jenni Bloom - Team LB

http://teamlabom.blogg.se/2011/december/fragestund.html#comment

2011-12-19 @ 21:08:51
URL: http://teamlabom.blogg.se/
Postat av: natalja

jag tkr man ska rida med så snälla bett som möjligt. :) gillar verkligen inte skarpa bett, har aldrig gjort och kmr aldrig att göra. tkr det är VÄLDIGT onödigt! :) alla hästar går att få mjuka, och vänta eller vad det nu är med tålamod och tid(dressyr) sen håller jag med om att var och en får bestämma vad man använder för bett till sin häst, och att andra inte ska lägga sig i för mkt i det.



jag varierar mellan rakt (vanligt med fasta ringar, och gummi) 3-delat sötmalm, vanligt 3-delat och hackamore (ibland) just nu, vill även testa nova och gummiklätt 3-delat :)



SV HANNA: hihi ja visst är han :D<3

2011-12-19 @ 21:53:44
URL: http://ltotheove.blogg.se/
Postat av: Anonym

"Hellre mjuk i handen på ett skarpare bett, än hård i handen på ett mjukt" - Citat från meridith Michaels Berbaum. (som självklart har som mål att rida på tränsbett, men de är inte alltid att det fungerar!

2011-12-19 @ 21:58:34
Postat av: Sandra

sv. Nej det var inte riktigt vad jag ville.. Ja men precis, bättre det än att jag ska vänta till januari :)

2011-12-19 @ 22:12:06
URL: http://svartogul.blogg.se/
Postat av: Matilda

Jag varierar mellan happy mouth tvådelat, happy mouth rakt och ett bomber bit lockup tvådelat. Happpy mouth betten för att min pålle trivs super på det, han gillar dessutom smaken och att han inte funkar på vanliga järnbett :P

Bomber bettet är ett sötmalmsbett, främst använder jag det då min ena tränare tipsade om det och det funkar så sjukt bra. Världens bästa bett :D:D

2011-12-19 @ 22:25:35
URL: http://matildaekstrand.blogg.se/
Postat av: Mela

Jag rider bara med bettlöst eftersom ponnyn tycker att bett är jätteäckligt. Då varierar jag mellan olika sorters hackamore, remontnosgrimma och repgrimma.



Jag tycker att man ska välja det bett som hästen gillar bäst oavsett vilken modell det är, men man måste tänka på att det är svårare att vara mjuk i handen med ett stångbett eftersom alla hjälper förstärks i och med hävstången. Jag gillar inte resonemanget "Hellre mjuk i handen på ett skarpare bett, än hård i handen på ett mjukt". Man kan lita på att hästen känner lika mycket oavsett vilket bett man använder, det är bara ryttarens händer som skonas.



Tack för den fina kommentaren, ni har också en väldigt fin blogg :)

2011-12-20 @ 18:23:42
URL: http://flygerivinden.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag rider min häst på tredelat, ett vanligt och ett med sötmalm och koppar. Rider även på Novabett och Hackamore.



Han funkar på allihop men kan bli lite tjafsig med de tredelade.. har dock inte ridit speciellt många gånger med novat och hacket så vi är inte helt vana än :)



Jag tycker det är absolut viktigast att man rider på ett bett som hästen gillar och som man kan hantera. Dock vill jag alltid att man ska sträva efter att rida på ett milt bett :)

2011-12-20 @ 18:26:40
URL: http://withcrazyhorse.blogg.se/
Postat av: josefine

Jag föredrar milda bett. :-) På min häst har jag rakt med fasta ringar just nu för det är det hon gillar bäst. Varierar med ett 3delat halvt i gummi samt fasta ringar.



Värsta bett-typen jag vet är hissbett.

2011-12-20 @ 19:28:00
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: Karin

Rider min ponny på 3-delat äppelbett, som han trivs bäst på. Skulle vilja prova att rida med hackamore på honom nån gång, för att se hur han går på det. I frågan skarpt bett eller inte tycker jag att det helt och håller beror på ryttaren. Och precis som det är bättre att lägga till spöt en gång än att sitta och nöte med skänkeln i varje steg, kan det vara bättre att mjukt kunna ta en förhållning om det behövs än att konstant dra och slita en häst i munnen med ett mildt bett.



Så tycker jag. ;)

2011-12-22 @ 20:16:21
URL: http://hasttjejerna.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback